Projektna naloga: Ločevanje odpadkov
- Opis teme
Ločevanje odpadkov je ena izmed ključnih okoljsko odgovornih navad, ki jo je pomembno razvijati že pri najmlajših. Ko otroci razumejo pomen pravilnega ločevanja, začnejo tudi sami prispevati k čistejšemu okolju, zmanjševanju količine odpadkov in varčevanju z naravnimi viri.
Odpadke je treba ločevati po vrsti materiala, zato imamo različne barvne zabojnike: modri za papir, rumeni za embalažo, zeleni za steklo, rjavi za bio odpadke in črni za mešane odpadke. Ločevanje je pomembno, saj mnoge materiale lahko ponovno uporabimo in iz njih ustvarimo nekaj novega.
2. Povezava z drugimi predmeti
Tematiko ločevanja odpadkov bi lahko povezali tudi z drugimi predmeti in sicer:
- LIK: Uporaba recikliranih materialov za ustvarjanje.
- GOS: Uporaba tekstila za nove izdelke.
- SLJ: Opisovanje, pripovedovanje, predstavitev izdelkov.
- DRU: Urejanje skupnosti, sodelovanje in spoštovanje pravil.
- KEM in BIO: Raziskovanje spreminjanja snovi, raziskovanje procesov, ki so prisotni pri recikliranju.
3. Način obravnave pri pouku
Temo ločevanja odpadkov, bi v osnovni šoli predstavila po naslednjih korakih:
- Najprej bi izvedla uvodni pogovor, pri katerem bi učence vprašala, kam doma mečejo smeti in zakaj menijo, da je potrebno ločevati odpadke.
- Nato bi se z učenci odpravila na sprehod okoli šoli, kjer bi opazovali in fotografirali najrazličnejše zabojnike.
- Učencem bi v šoli pripravila igro, pri kateri bi morali kartončke z različnimi odpadki, razvrščati v prave zabojnike.
- Z učenci bi se lotili tudi izdelovanja uporabnih izdelkov iz recikliranih materialov.
- Za boljše ozaveščanje ločevanja odpadkov bi skupinsko ustvarili tudi plakat, na katerem bi učenci pravilno prikazali ločevanje odpadkov.
- Za konec pa bi lahko vsak izmed učencev predstavil svoj izdelek iz recilkiranih materialov.
4. Učni načrt
Učenci v prvem in tretjem razredu pri spoznavanju okolja obravnavajo:
Tematski sklop: OKOLJSKA VZGOJA
Učni cilji
- znajo opisati, kako sami in drugi vplivajo na naravo,
- znajo pojasniti, kako sami dejavno prispevajo k varovanju in ohranjanju naravnega okolja ter k urejanju okolja, v katerem živijo, (onesnaževanje okolja)
- znajo opisati ustrezna ravnanja z odpadki, za varovanje in vzdrževanje okolja (odpadki, ravnanje z odpadki)
5. Slikovno gradivo
5.1 Barvitost zabojnikov za odpadke
Odgovoren odnos do odpadkov se začne doma. Eno samo gospodinjstvo letno proizvede več kot 1 tono odpadkov in zato je še kako pomembno, da se držimo zadanih smernic in odpadke ločujemo vestno in odgovorno. V naseljih so ponavadi postavljeni otoki z različnimi zabojniki za zbiranje odpadkov. Najpogostejša sta zelen zabojnik za mešane komunalne odpadke in zelen z rumenim pokrovom za odpadno embalažo. Ta dva zabojnika se praznita izmenično.

Barvitost zabojnikov za odpadke by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Barvitost zabojnikov za odpadke by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.2 Rumen zabojnik
V zabojnik z rumenim pokrovom zbiramo embalažo. Vanj spadajo plastenke pijač in živil, plastenke čistil in pralnih sredstev, ki nimajo znaka nevarnih odpadkov, pločevinke pijač, živil, plastični lončki, embalaža od mleka in sokov, prazne kavne vrečke, vrečke prigrizkov, piškotov, plastične vrečke… Embalažo je vedno potrebno izprazniti, odstraniti zamaške, večje plastenke in pločevinke pa stisniti. Iz plastične embalaže izdelujejo ohišja za kemične svinčnike in vžigalnike, različne cevi, tlakovce, vrečke, preproge, spalne vreče…

Rumen zabojnik by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.3 Moder zabojnik
V zabojnik z modrim pokrovom zbiramo papir in drobno lepenko, vključno z drobno odpadno embalažo iz papirja in lepenke. Povprečen slovenec letno porabi približno 185 kilogramov papirja, kar je manj od evropskega povprečja.

Moder zabojnik by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.4 Zelen zabojnik
V zelenem zabojniku se zbira odpadna embalaža iz stekla (steklenice živil in pijač, steklena embalaža zdravil in kozmetike ter kozarci vloženih živil). Steklo predstavlja nekaj več kot 10% vseh odpadkov in ga lahko 100 odstotno recikliramo in vedno znova uporabljamo, ne da bi ob tem izgubilo kakovost. V naravi pa bi se razkrajalo kar 4000 let.

Zelen zabojnik by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.5 Rjav zabojnik
V rjavi zabojnik sodijo: zelenjavni odpadki, olupki in ostanki sadja, kavne usedline, čajne vrečke, netekoči ostanki hrane, jajčne lupine, pokvarjeni prehrambeni izdelki brez embalaže, rože, plevel, pokošena trava, stara zemlja… V okviru javne službe za ravnanje z odpadki, so zbrani odpadki oddani v ustrezno predelavo v kompostarno, kjer so predelani v kompost.

Rjav zabojnik by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.6 Zabojnik za odpadle sveče
Zabojnik je namenjen odlaganju odpadnih nagrobnih sveč (parafinske sveče in elektronske sveče). Vanj ne sodijo: plastični lončki, umetno cvetje, venci, ikebane, čistilne krpe in rokavice.

Zabojnik za odpadle sveče by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.7 Zabojnik za odpadne električne in elektronske opreme (OEEO)
V nekaterih ekoloških otokih lahko za manjše kose električne in elektronske opreme najdemo tudi posebne zbiralnike OEEO. Večje električne in elektronske odpadke pa lahko v okviru organiziranih akcij odvoza nevarnih oziroma kosovnih odpadkov oddamo dvakrat letno. Ponavadi spomladi in jeseni.

Zabojnik za odpadne električne in elektronske opreme (OEEO) by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.8 Zabojnik za odpadno olje
Odpadno jedilno olje ne sodi v straniščno školjko in druge odtoke, saj se nalaga na stene in povzroča zamašitev cevi. Pravtako je vir neprijetnih vonjav in hranilo za glodalce. S pravilno oddajo odpadnega jedilnega olja na zbirna mesta, skrbimo za njegovo predelavo v koristno surovino, saj je surovina za izdelavo biodizel goriva ter pridobivanje bioplina.

Zabojnik za odpadno olje by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.9 Zabojnik za odpadne sijalke in baterije
Za določene odpadke, kot so odpadne sijalke in baterije, je pomembno, da se zbirajo ločeno od ostalih odpadkov, da se jih ne poškoduje, zmečka, zdrobi ali onesnaži z nevarnimi snovmi. S tem, ko jih zbiramo po skupinah, jim zagotovimo najvišjo možnost recikliranja in lahko iz njih pridobimo raznovrstne sekundarne surovine.

Zabojnik za odpadne sijalke in baterije by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.10 Zbirni center
Mreža zbirnih centrov za nevarne in kosovne odpadke je gosto posejana po celi sloveniji. Osnovni cilj zbirnih reciklažnih centrov je približati občanom zbirno mesto za odpadke, ki jih zaradi velikosti in drugih lastnosti ne morejo oddati poleg rednega odvoza odpadkov.

Zbirni center by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Zbirni center by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
5.11 Različni zabojniki
Odpadke proizvajamo na vsakem koraku: v šoli, doma, v proizvodnih procesih, na delovnem mestu, med vožnjo z avtomobilom, na zabavi, pikniku, v trgovini.. Tako so tudi koši za smeti praktično na voljo vsepovsod. Prizadevati si moramo, da odpadke ločeno zbiramo in pravilno oddajamo, ker so lahko dragoceni vir surovin, po drugi strani pa nepravilno odloženi močno škodujejo okolju in našemu zdravlju.

Različni zabojniki by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Različni zabojniki by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Različni zabojniki by Tajka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
6. Refleksija in samovrednotenje
- Kaj sem se novega naučil/-a v tem projektu?
Pri tej projektni nalogi sem se zagotovo naučila veliko novega. Naučila sem se urejati slike, objavljati na spletnem mestu in urejati licence. Prav tako pa sem veliko novega prebrala o sortiranju odpadkov in iz tega zornega kota še bolje spoznala svoj domači kraj.
- Če bi imel/-a več časa, bi dodal/-a, spremenil/-a, izboljšal/-a …
V kolikor bi imela več časa bi zagotovo v nalogo vključila več slik. Ob raziskovanju svoje domače okolice sem opazila veliko novosti, za katere nisem vedela in bi jih lahko dodala z namenom, da izboljšam projekt. Prav tako bi se lahko povezala z drugimi organizacijami, na primer s šolo, vrtcem in razvila kampanijo, s katero bi otroke ozaveščali o predstavljeni temi.
- Kateremu delu sem posvetil/-a največ časa in zakaj?
Največ časa sem posvetila pisanju in urejanju projektne naloge. Tudi fotografiranje različnih zabojnikov mi je vzelo nekaj časa, a je bilo raziskovanje domačega kraja iz tega zornega kota, zelo zanimiva naloga. Iskala sem različne zabojnike, otoke in tako tudi sama ugotovila, kje lahko izboljšam svoje / naše ločevanje odpadkov. Pri urejanju slik sem želela poustvariti najbolj resničen videz.
- Kako ocenjujem svoje delo glede na podan kriterij ocenjevanja?
Trudila sem se, da sem večinoma sledila kriterijem in sprotno izpoljevala vse zahtevane pogoje. Poleg tega mi je bila tema zelo všeč, zato sem z veseljem temu namenila toliko časa in poskusila, čim bolj nazorno prikazati predstavljeno tematiko.
- Kje in kako bom lahko pridobljeno znanje uporabil/-a tekom študija in na svoji poklicni poti?
Kot razredni pedagogi se mi zdi pomembno, da znamo ustvarjati svoje objave, zato menim, da nam bo to v prihodnje vsekakor prišlo zelo prav. Prav tako se mi zdi, da je pridobljeno teoretično znanje zelo koristno pri pisanju drugih seminarskih nalog, kadar je potrebno navesti link povezave.
- Kaj mi je bilo pri projektu najljubše in kaj najmanj?
Najbolj sem uživala pri ustvarjanju fotografij in iskanju primernih zabojnikov v svojem kraju. Lahko sem bila kreativna in se občasno počutila kot paparac. Najmanj veselja mi nudi pisanje in oblikovanje besedila, ker pa mi je bila tema všeč, tudi s tem nisem imela večjih težav.
- Kaj bi spremenil/-a v definiciji projekta, da bi bil boljši?
Menim, da je bil projekt zelo koristen. Lahko rečem, da je ta projektna naloga spodbudila mojo kreativnost in me motivirala, da tudi v prihodnje poskusim ustvariti še kakšno objavo. Vse to nam bo v prihodnje v veliko pomoč, saj bomo o takšnih tematikah govorili z našimi učenci in jih poučevali. Izbor tem je bil prav tako zelo velik, zato se mi nič ne zdi pomembno popravljati.
7. Povezave
Urejanje slik: PhotoScape X
Urejanje licenc: Beta licence chooser