O vodi
Predmet: Naravoslovje in tehnika
Razred: 5. razred
Učni cilji – učenec zna:
- pojasniti uporabnost vode v vsakdanjem življenju;
- našteti agregatna stanja vode in opisati prehode med njimi;
- opisati kroženje vode na Zemlji;
- pojasniti pojme topilo in topljenec.
Voda v vsakdanjem življenju
Ljudje, živali, rastline in ostala živa bitja si življenja brez vode ne moremo predstavljati. Vodo uporabljamo prav vsak dan za različne namene. Z njo kuhamo, čistimo, pomivamo posodo, zalivamo rastline in podobno. Velik porabnik vode pa je tudi industrija.
Umivanje tok © 2024 by Neža Sečko is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Kuhanje kosila © 2024 by Neža Sečko is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Travnik © 2024 by Neža Sečko is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Rastline nujno potrebujejo vodo za izdelavo hranilnih snovi v procesu fotosinteze, pri tem pa porabljajo še ogljikov dioksid in sončno energijo.
Stanja vode
Voda ni zmeraj le v tekočem stanju. Lahko je tudi v plinastem ali trdnem. Vodo v trdnem stanju imenujemo led, vodo v plinastem stanju pa vodna para. Če vodo damo v zmrzovalnik, kjer temperatura pade pod 0 °C, se bo ta ohlajala in zamrznila. Če pa vodo segrevamo na štedilniku in ta doseže 100 °C, pa bo zavrela in se spremenila v vodno paro.
Kroženje vode na Zemlji
Voda iz rek, jezer in morja ves čas izhlapeva. Ko vodni hlapi pridejo v ozračje, se zopet spremenijo v vodne kapljice zaradi nižjih temperatur. Tako nastanejo oblaki. Ta voda pa se čez nekaj časa zopet spusti nazaj na zemljo v obliki dežnih kapljic, toče ali snega. Vodi, ki je zbrana na površju zemlje, pravimo površinska voda. Med površinske vode spadajo reke, potoki, jezera, morja in oceani. Vodo, ki pa je skrita v tleh, imenujemo podtalnica.
Površinske vode © 2024 by Neža Sečko is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Voda kot topilo
Voda je topilo, kar pomeni, da so v njej lahko raztopljene različne snovi, kot so sladkor, sol, vitaminski praški in podobno. Snov, ki je v vodi raztopljena, se imenuje topljenec, voda pa je topilo. Nekatere snovi pa v vodi niso topne in na njej zgolj plavajo ali pa potonejo.
Pomarančni sok © 2024 by Neža Sečko is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
V pomarančnem soku so raztopljeni sladkor in številni vitamini.
Čaj in med © 2024 by Neža Sečko is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
V vročem čaju bomo raztopili med. Med je v tem primeru topljenec. V vodi pa so raztopljeni tudi delčki čaja.
Rezanci © 2024 by Neža Sečko is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Za pripravo rezancev bomo v vodi raztopili sol in ostale začimbe. Olje se v vodi ne bo raztopilo, temveč bo plavalo na površini.
Moj pogled na IKT v izobraževanju
Dejstvo je, da smo ves čas obkroženi s tehnologijo, zato je pomembno, da kot učitelji pridobimo čim več digitalnih kompetenc, ki jih bomo uporabili pri predajanju novega znanja. Šole se bodo postopoma modernizirale in temu se bomo morali prilagoditi. Morda bodo učenci v prihodnosti uporabljali zgolj tablične računalnike in zvezki, kot jih poznamo danes, ne bodo več aktualni.
Menim, da ima tehnologija ogromno prednosti, ki jih lahko kakovostno izkoristimo. Za učence lahko pripravimo najrazličnejša gradiva in pripomočke. S pripravo različnih digitalnih gradiv, bomo lažje pridobili pozornost učencev. Vsebine jim bodo na ta način bližje in zato si bodo snov lažje zapomnili. S pomočjo tehnologije lahko ustvarimo spletne učilnice in tako delimo učno snov tudi izven šolskih prostorov. Ustvarimo lahko različne igre in kvize, ki bodo učencem gotovo zanimivejši od klasičnih učbenikov.
Menim, da moramo učence navajati na uporabo tehnologije, saj je le-ta prihodnost vseh bodočih generacij.
Refleksija in samovrednotenje
Pri izdelavi projektne naloge sem se naučila veliko novega. Močno sem se osredotočala na kakovost fotografij in pri tem sem bila pozorna na več dejavnikov. Pazila sem na ostrino slike, barve, svetlobo itd. Ob samem fotografiranju sem resnično uživala, čeprav si želim, da bi na pametnem telefonu imela kvalitetnejšo kamero.
Všeč mi je, da spoznavam različne načine pripravljanja gradiva za pouk. V preteklih letih je bilo veliko učenja vezanega zgolj na zvezke in učbenike. Menim, da moramo to kot bodoči učitelji spremeniti.
Viri
Učni načrt. Osnovna šola. Naravoslovje in tehnika. (2011). Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo.