Ogrevanje pri športni vzgoji
Predmet: Športna vzgoja
Razred: 1., 2., 3., 4., 5. (in 6.) razred
Športna vzgoja je predmet, ki vključuje razvoj znanj, telesnih sposobnosti in veščin skozi različne športne aktivnosti. Ogrevanje pa je ključno za izboljšanje zmogljivosti in preprečevanje poškodb. Gre za kombiniranje iger, dinamičnih razteznih vaj, lažjih kardio aktivnosti in specifičnih vaj, ki mišice pripravljajo na določene športne aktivnosti. Med osnovne vaje pri ogrevanju štejemo izvajanje mostu, počepe, sklece, trebušnjake, izpadni korak, raztezanje rok, nog, bokov, ramen in hopsanje. Ključen element pri športni vzgoji je ustrezna športna oprema, ki je ključna za zagotavljanje varnosti in učinkovitosti, saj zmanjšuje tveganje za poškodbe, izboljšuje športne zmogljivosti ter omogoča boljši razvoj športnih veščin. Med športno opremo spadajo primerna športna oblačila (majica in športne hlače ali trenerka), športni copati ali čevlji, elastika za spenjanje dolgih las, blazina oz. podlaga in po potrebi tekočina (najbolj priporočena navadna voda).
Učenci se pri predmetu športne vzgoje v prvem triletju osnovne šole bolj korektno pričnejo seznanjati s pravili, teoretičnimi razlagami in z usvajanjem športnih znanj, zato jim je novosti, ki so za nekatere učence lahko bolj zahtevne, treba predstaviti in približati z več pristopi. Za olajšanje in doseganje več razumevanja s strani učencev, bi v učenje in spoznavanje novih gibov vključila igro ter zabavo (npr. štafetne igre, »lov na zaklad«, različni reliefi, kjer se premikajo in raztezajo), izvajanje preprostih vaj (npr. kroženje z rokami ali raztezanje nog, s čimer se učijo pravilne tehnike), različne aktivnosti skozi sodelovanje (npr. skakanje, tek in trebušnjaki, pri čemer naj se med seboj spodbujajo in sodelujejo za povečanje motivacije in občutek skupnosti) ter večkratno ozaveščanje o pomenu ogrevanja in primerne športne opreme ter njihovih prednostih.
Za čim bolj učinkovito izvedbo potrebujem fotografije osnovnih vaj za ogrevanje, s katerih je natančno ter primerno razvidna pozicija ali izvedba določene vaje, saj s tem lažje opišem pomembnosti določenega giba. Hkrati se pravilnosti izvajanja ljudje najbolje naučimo z opazovanjem, torej mora biti slika prijazna našim očem, da lahko pravilno posnemamo željene pozicije. Pri fotografijah je potrebno upoštevati zajemanje celotnega telesa izvajalca, saj je pri vseh vajah potrebna pravilna koordinacija celega telesa, ne samo tistega dela, ki ga želimo ogrevati. Pri nekaterih vajah hkrati potrebujem bližnje posnetke, ki opozarjajo na pravilno izvedbo, na katere učenci velikokrat niso pozorni oz. na njih pozabijo (npr. postavitev rok na rame ob izvajanju trebušnjakov). Poleg vsega naštetega je pomembno upoštevati, da na fotografijah ni motečih dejavnikov, ki bi pozornost spreobrnili na nekaj drugega, kot pa na pravilno izvajanje aktivnosti.
- vzgojno izobraževalno obdobje:
Učenci izboljšujejo svojo gibalno učinkovitost:
- z zavestnim nadzorom telesa oblikujejo pravilno telesno držo,
- izboljšujejo gibalne in funkcionalne sposobnosti: skladnost (koordinacijo) gibanja, moč, hitrost, gibljivost, natančnost, ravnotežje, splošno vzdržljivost
Učenci usvajajo temeljne gibalne vzorce in pridobivajo izkušnje, na katerih je mogoče nadgrajevati različna športna znanja, tako, da:
- sproščeno izvajajo naravne oblike gibanja
- zavestno nadzorujejo telo v različnih položajih in gibanjih, ki jih izvajajo v različnih smereh in ravneh ter okoli različnih telesnih osi
Učenci:
- preizkušajo svoje zmogljivosti ob obvladanju svojega telesa in izražanju z gibanjem,
- oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (strpno in prijateljsko vedenje v skupini, upoštevanje pravil v igrah in športnega obnašanja, odgovorno ravnanje s športno opremo, odgovoren odnos do narave in okolja),
- poznajo pravilno telesno držo,
- poimenujejo položaje telesa, različne gibe in nekatere učne oblike
- spoznajo primerno športno oblačilo in obutev
2. vzgojno izobraževalno obdobje:
Učenci izboljšujejo svojo gibalno učinkovitost tako, da:
- z zavestnim nadzorom telesa oblikujejo pravilno telesno držo,
- izboljšujejo gibalne in funkcionalne sposobnosti (skladnost (koordinacija), gibanja, moč, hitrost, gibljivost, ravnotežje, natančnost, aerobna vzdržljivost),
Učenci:
- uporabljajo osnovne pojme športnega izrazoslovja,
- upoštevajo pravila malih športnih iger,
- poznajo in razumejo pomen vpliva redne in dovolj intenzivne športne vadbe na telesno držo, kondicijsko pripravljenost, zdravje in dobro počutje
- oblikujejo pozitivne vedenjske vzorce (vztrajnost, samozavest, medsebojno sodelovanje in pomoč, strpnost, sprejemanje drugačnosti, spoštovanje športnega obnašanja, odnos do varovanja šolske lastnine in športne opreme, naravovarstveno ozaveščanje),
- razumejo različnost v gibalni učinkovitosti posameznikov,
- upoštevajo higienska pravila, povezana z vadbo (preoblačenje, umivanje po vadbi, čistoča prostorov in osebne športne opreme)
- razumejo prednosti primernega športnega oblačila in obutve v različnih pogojih (vadba, tekmovanje, različne vremenske razmere idr.)
S temo se učenci seznanijo že v prvem razredu, kasneje pa znanje na to temo nadgrajujejo. V prvem razredu torej spoznajo in obravnavajo osnovne vaje za ogrevanje (npr. raztezanje vratu, kroženje rok, počepi itd.), tekom višjih razredov (2.,3.,4.,5.,6.) pa se seznanjajo tudi o pomenu ogrevanja, zato sem zapisala vse cilje, ki so povezani z ogrevanjem, veljajo pa za prvo in drugo triado, ker se z omenjeno temo ukvarjajo skozi vsa šolska leta prvega in drugega vzgojnega izobraževalnega obdobja (oz. je ta del njihovega pouka pri športni vzgoji).
Fotografije:

Sportna oprema by Star is licensed under CC BY-SA 4.0

Most by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Zacetna pozicija trebusnjaka by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Polozaj rok pri trebusnjakih by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Hopsanje by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Pravi kot nog pri hopsanju by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Izpadni korak by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Raztezanje kvadricepsa by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Raztezanje vratu by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Stranski odklon by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Zenski skleci by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Polozaj kobre by Star is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Refleksija:
V tem projektu sem se naučila veliko novih in uporabnih informacij. Pred obiskovanjem Pedagoške fakultete v Ljubljani, v osnovni in srednji šoli, se s takšnimi projektnimi nalogami nismo ukvarjali, zato je ta novost zame odprla priložnost spoznanja o ustvarjanju lastnih fotografij in avtorskih pravicah. Pri predmetu Informacijsko-komunikacijske tehnologije v izobraževanju sem se hkrati prvič bolj poglobljeno seznanila in naučila o označevanju objav s kategorijami ter oznakami, nastavljanju resolucije ter formata in izbiranju licenc. Vsa ta nova pridobljena znanja mi bodo prav prišla pri opravljanju bodočega poklica (poučevanje na razredni stopnji). Hkrati sem se poleg naštetih novosti imela možnost seznaniti z učnimi cilji o obravnavani temi, ki jih moram poznati za učinkovito opravljanje poklica. Če bi imela več časa, bi spremenila prostor, kjer sem ustvarila fotografije, saj je na desni strani slik vidno ogledalo, ki lahko gledalcu moje spletne objave sprevrne pozornost na nekaj drugega (npr. na knjige, ki so v ogledalu vidne), kot pa na tisto, kar slika dejansko prikazuje (pravilno izvajanje osnovnih vaj pri ogrevanju). Z ostalimi komponentami (udeleženka na fotografiji, urejenost fotografij, opis teme itd.) sem pa precej zadovoljna, saj prvič izdelujem takšno projektno nalogo in menim, da je njena celotna urejenost in preglednost ustrezna. Največ časa sem posvetila iskanju učnih ciljev, fotografiranju udeleženke in urejanju fotografij oz. nastavljanju resolucije in formata – fotografiranju zato, ker sem poskušala v element ali sredino ujeti tisto, kar je na sliki najbolj pomembno (kot pri hopsanju, položaj rok pri trebušnjakih itd.), da ne bo slika preveč oddaljena ali približana; urejanju in nastavljanju resolucije pa zato, ker sem pozabila postopke, ki smo jih delali na kliničnih vajah, zaradi česar sem se morala v aplikaciji PhotoScape X malo “poigrati”, da sem se spomnila nekaterih stvari in lahko kasneje nastavljala formate in pravilno resolucijo. Glede na podan kriterij ocenjevanje bi svoje delo ocenila kot ustrezno in primerno, saj sem upoštevala podana navodila, poleg tega pa sama svojo projektno nalogo presojam za pregledno in celotno urejeno (lepo se da brati in pregledati fotografije). Pridobljeno znanje bo pri opravljanju poklica zelo dobrodošlo, saj bom pri več predmetih uporabljala PowerPoint prezentacije in prikazovanje slik, saj si večina učencev s tem reči bolj zapomni in utrdi znanje (nekateri so torej vidni tipi pri učenju, zato prikaz slik omogoča poglobljeno razumevanje, hkrati pa miselno aktivnost, saj ne samo da govorimo, hkrati prikažemo govorjeno). Zdaj torej vem, katere slike lahko uporabim pri prezentacijah, brez tožb in kršenja javne uporabe (avtorskih pravic) tistih slik, ki tega ne dovoljujejo. Pri projektu mi je bilo najljubše delanje fotografij, saj sva se z udeleženko (na fotografijah) pri tem zelo pozabavali in obujali spomine na osnovno šolo ter kako je ogrevanje potekalo pri nas, medtem ko se je kot najmanj prijeten del naloge izkazalo nastavljanje resolucije in izbira formata, saj sem pri vseh fotografijah težko določila glavno točko s formatom 16:9, ker se mi je vsaka slika kot celota zdela pomembna, ampak sem morala odrezati oz. zmanjšati format in s tem zgubila nekatere dele slike. V definiciji projekta bi morda spremenila postavitev besedila oz. opisa teme, in sicer bi pri vsaki sliki posebej napisala, kaj za določen gib velja in ga opisala, medtem ko sem že vse na začetku skupaj za vsak gib opisala in kasneje prilepila slike. Izbrani način je meni ljubši, medtem ko nekaterim bolj ustreza to, kar sem opisala za spremembo. gre torej za neko dvojnost, s katero ne moreš ustreči vsem, ker se razlikujemo in imamo drugačne okuse za ustreznost in boljšo preglednost objav. Predvsem pa sem zadovoljna in menim, da se je projektna naloga dobro izšla in sem jo naredila ustrezno oz. primerno kriterijem.
Povezave: