Na lovu za cvetlicami: vrt in travnik pod lupo
Za svojo projektno nalogo sem izbrala naslov Na lovu za cvetlicami: vrt in travnik pod lupo, s katero bi učencem na nazoren način predstavila, katere vse cvetlice lahko najdejo že, če se malo razgledajo okoli svojega doma. Za uvod v obravnavo te teme bi učencem pri pouku najprej pokazala različne fotografije cvetlic – sprva tistih, ki rastejo na travniku, nato še vrtnih, torej takih, ki jih navadno sadimo. Fotografije travniških cvetlic bi prikazovale širši (oddaljeni) plan, da bi bilo razvidno, da rastejo v skupinah in brez posebnega reda. Na slikah bi bile tako bolj poznane rože, kot sta regrat in marjetica, kot tudi manj poznane vrste. Enako bi storila pri vrtnih cvetlicah – predstavila bi bolj prepoznavne, kot sta tulipan in narcisa, ter nekatere manj znane. Fotografije teh rož bi večinoma vključevale bližnje posnetke, saj te rastline običajno ne rastejo v skupinah. Na koncu bi učencem pokazala še fotografije različnih orodij, ki jih uporabljamo pri vrtnarjenju. Na ta način bi jih spodbudila, da tudi sami doma, v okolici svoje hiše, poiščejo katero od predstavljenih cvetlic ali pa odkrijejo kakšno novo. Za zabavno aktivnost bi lahko nato po teoriji z učenci odšli na sprehod po bližnjem travniku, kjer bi skupaj opazovali različne vrste rož.
RAZRED: 1.
PREDMET: Spoznavanje okolja
TEMATSKI SKLOP: Živa bitja
UČNI CILJI:
- prepoznajo, poimenujejo in primerjajo različna živa bitja in okolja,
- vedo, da je življenje živih bitij odvisno od drugih bitij in od nežive narave,
- znajo poiskati razlike in podobnosti med rastlinami in živalmi,
- spoznajo, kaj potrebujejo sami in kaj druga živa bitja za življenje,
- vedo, da rastline potrebujejo za življenje zlasti zrak, vodo z rudninskimi snovmi in svetlobo,
- usmerjeno opazujejo, pri opazovanju primerjajo, uporabljajo več čutil, opazovano narišejo ali napišejo.
UPORABLJENE APLIKACIJE IN SPLETIŠČA
Cvetlice ali rože so rastline, ki jih lahko najdemo skoraj povsod v naravi. Nekatere rastejo same od sebe na travnikih, ob poteh ali v gozdu, druge pa posadimo na vrtu ali v lončkih, da z njimi polepšamo okolico. Tiste, ki jih najdemo na travnikih, imenujemo travniške rože, tiste na domačih vrtovih pa vrtne rože. Vse cvetlice so različnih barv, velikosti, oblik, imajo različno število cvetnih listov ter čas cvetenja, kar lahko opazujemo na bližnjem travniku ali okoli svoje hiše.
Travniške cvetlice so divje rastline, kar pomeni, da niso bile posajene ali vzgojene s pomočjo ljudi. Rastejo nenadzorovano, ena ob drugi v večjih skupinah. Zrastejo same, pogosto vsako leto znova, največkrat spomladi, vendar se lahko čas cvetenja zaradi različnih okolij ali vremenskih razmer razlikuje. Med najbolj znane travniške rože spadajo marjetica, regrat, detelja, plavica in zvonček (slike: regrat, marjetica, kadulja, plazeči skrečnik).






Travniske cvetlice by isabellas is licensed under CC BY-SA 4.0
Vrtne cvetlice pa so običajno izbrane in posajene, da okrasijo vrt, dvorišče ali balkon. Za njih je treba skrbeti, jih zalivati in jih včasih celo gnojiti, da bolje uspevajo. Takšne cvetlice torej potrebujejo dovolj vode, svetlobe, zemlje, ugodne vremenske razmere ter ustrezno okolje, da preživijo. Med pogostejše vrtne rože spadajo vrtnice, tulipani, nageljni, lilije in petunije (slike: tulipan, vijolice, narcisa, plamenka, spominčica, roza kislica). Vrtne rože imajo pogosto močnejši vonj in so v več različnih barvah in oblikah, saj jih je človek s križanjem in vzgojo oblikoval tako, da so čim lepše.









Vrtne cvetlice by isabellas is licensed under CC BY-SA 4.0
Cvetlice torej niso samo lepe, ampak imajo v naravi tudi pomembno vlogo. S svojimi barvami in vonjem privabljajo opraševalce, kot so čebele, metulji in čmrlji. Te žuželke prenesejo cvetni prah z ene rože na drugo, kar rastlinam omogoča, da razvijejo semena in se razmnožujejo.
Pri sajenju cvetlic potrebujemo različna orodja. Lopata nam pomaga skopati luknje za sadike, motika pa rahlja zemljo in odstranjuje plevel. Grablje uporabimo za poravnat zemljo, zalivalko za zalivanje rastlin, sadilni kol pa pomaga narediti luknje za rastline. Ko vrtnarimo, za zaščito rok nosimo rokavice. Vsa ta orodja nam pomagajo, da cvetlice posadimo pravilno in zanje skrbimo.

Vrtno orodje by isabellas is licensed under CC BY-SA 4.0
REFLEKSIJA
- Kaj sem se novega naučil/-a v tem projektu? Naučila sem se veliko uporabnih stvari – med drugim, da mora imeti vsaka fotografija ustrezno licenco za nadaljnjo uporabo ter kako takšno licenco pridobim. Spoznala sem tudi, kako v besedilu ustvariti povezavo, ki te usmeri na izbrano spletno stran, ter kako se ureja slike s programom PhotoScape X. Vse to znanje mi ne bo koristilo le pri mojem poklicu, temveč tudi kot uporabno splošno znanje za razumevanje in učinkovito uporabo spleta.
- Če bi imel/-a več časa, bi dodal/-a, spremenil/-a, izboljšal/-a? Definitivno bi razmislila ali se bolj splača dati vsako fotografijo posebej, zato da jo lahko ustrezneje poimenujem ali pa tako kot sem zdaj naredila, da sem dala vse skupaj v galerijo, poimenovala na splošno ter raje v besedilu napisala, kaj je na posamezni sliki. Za ta drugi način sem se namreč odločila zaradi urejenosti in izgleda, vendar menim da bi tudi prvi omenjeni način deloval enako učinkovito, če ne še bolj.
- Kateremu delu sem posvetil/-a največ časa in zakaj? Največ časa sem namenila urejanju povezave na različnih mestih, kot so povezava do licence in do uporabljenih spletišč, saj pri tem nisem še tako spretna in potrebujem še malo vaje, da bom znala hitro in razumevajoče to urediti.
- Kako ocenjujem svoje delo glede na podan kriterij ocenjevanja? Precej dobro, saj sem kar konkretno napisala posamezen razlog za izbiro fotografij ter kako bi mi te bile v pomoč pri obravnavi te teme v šoli. Fotografije so prav tako kakovostne in lepo posnete ter oblikovane, sama projektna naloga je sistematsko predstavljena po mojem mnenju, z galerijami in opisi, ki pripadajo posameznemu sklopu fotografij. Povezave sem tudi uredila (čeprav še zdaj nisem prepričana, da sem vse prav naredila), ter dala meni primerne oznake in kategorije.
- Kje in kako bom lahko pridobljeno znanje uporabil/-a tekom študija in na svoji poklicni poti? To znanje bom lahko uporabila pri katerikoli seminarski nalogi, ki jo bom imela tekom preostalega študija ter pri diplomski ali magistrski nalogi. Prav tako je uporabno pri vsakdanji uporabi interneta, za iskanje in deljenje slik ter za ustvarjanje objav na spletnih omrežjih. Pri svojem poklicu bom to prav tako zelo rabila, saj bom dnevno delala predstavitve ali delovne liste, kjer bom zagotovo uporabila tuje slike ali vire, in bom rabila znanje o licencah, da preprečim napačno rabo.
- Kaj mi je bilo pri projektu najljubše in kaj najmanj? Najljubše mi je bilo snemanje fotografij in urejanje (tako v PhotoScape X kot tudi urejanje v galerijo v projektni nalogi). Najmanj pa urejanje in dodajanje licenc, saj kot sem že omenila, menim, da nisem še dovolj spretna pri tem in se mi je to zdelo najbolj zahtevno.
- Kaj bi spremenil/-a v definiciji projekta, da bi bil boljši? Definitivno bi si postavila bolj jasne cilje kaj sem sploh hotela doseči s to nalogo, saj se mi zdi kot da sem bila skozi proces dela precej zmedena ter bi v ta namen tudi poskušala bolj sistematično delati (od začetka do konca, po postavljenih kriterijih).