Kako temo “Živila” obravnavati pri pouku

Živila so ena izmed štirih podtem večje teme, imenovane Mehanska in toplotna obdelava živil. Z učenci se temo obravnava v 6. razredu, pri predmetu Gospodinjstvo in je zapisana v učnem načrtu za osnovne šole, ki ga je izdalo ministrstvo za šolstvo in šport.

V učnem načrtu so zapisani tudi učni cilji vsake obravnavane vsebine. Operativni učni cilji omenjene teme, so sledeči: Učenci:

  • razvrščajo živila v skupine glede na hranljive vrednosti,
  • ustrezno sestavijo jedilnik za različne obroke in različne priložnosti,
  • interpretirajo spremembe hranljivih in zaščitnih snovi v času mehanske in toplotne obdelave,
  • analizirajo lastnosti živil, ki jih uporabljamo pri pripravi,
  • znajo pri svojem delu uporabljati kuharske knjige, recepte,
  • usvajajo spretnosti priprave in postrežbe hrane,
  • pri pripravi hrane organizirajo svoje delo po načelih higienskega minimuma,
  • poznajo pripomočke in aparate za obdelavo živil in pripravo hrane,
  • poznajo kuhalno in servirno posodo in pribor,
  • pripravljajo pogrinjke za različne priložnosti in
  • usvajajo primerno obnašanje pri jedi.

Živila se uporabljajo za prehranjevanje, kar je ključnega pomena za naše življenje. Če izvzamemo sadje in zelenjavo, je živila potrebno obdelati z različnimi toplotnimi postopki. Ti postopki so lahko dodajanje vode in maščobe ali temperaturne spremembe, kar vpliva na lastnosti teh živil. Če se priprave lotimo pravilno, imajo lahko živila tudi večjo hranilno vrednost. Obravnavana vsebina otroke pouči o vrstah živil, njihovi klasifikaciji, hranilni vrednosti in ustrezni pripravi.

Kako temo obravnavati pri pouku?

Obravnavajo se bi žita in žitni izdelki, maščobna živila, sladkor, jajca, ribe, mleko in mlečni izdelki, meso in mesni izdelki ter sadje in zelenjava.

Učencem naj se najprej predstavi različne vrste živil, ki jih uporabljamo v vsakodnevnem življenju. Pri tem naj se zraven priloži slike živil, katere skušajo učenci poimenovati, saj mnogi nekaterih živil ne bodo poznali in si jih bodo lahko tako lažje predstavljali. Slike olajšajo delo tako, da nam ni treba resnične hrane prinesti v šolo na ogled. Slike hrane so lahko povsem navadna živila z doma.

Lizike by Daniel Horacio Agostini is licensed under CC BY-NC-ND 4.0

Jabolka in hruške by Clyde Robinson is licensed under CC BY 4.0

Meso iz trgovine by Marian Gonzalez is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Kruh by Benediktv is licensed under CC BY 4.0

Zelena by Chiot’s Run is licensed under CC BY-NC 4.0

Skuta by Chiot’s Run is licensed under CC BY-NC 4.0

Makaroni by Christian Cable is licensed under CC BY 4.0

Pečeno meso by James is licensed under CC BY-NC-ND 4.0

Sir by Jules Morgan is licensed under CC BY 4.0

Krompir by 16:9clue is licensed under CC BY 4.0

Jogurt by Veganbaking.net is licensed under CC BY-SA 4.0

Olivno olje by Smaps Sputzer is licensed under CC BY 4.0

Sladkorne kocke by david pacey is licensed under CC BY 4.0

Češnje by sk8geek is licensed under CC BY-SA 4.0

Cvetača by liz west is licensed under CC BY 4.0

Stroči fižol by Mike Mozart is licensed under CC BY 4.0

Ribe by 昶廷 林 is licensed under CC BY-SA 4.0

Mleko by Mike Mozart is licensed under CC BY 4.0

S pomočjo slik naj nato živila razporedijo po skupinah in poimenujejo te skupine. To so maščobna živila, živila iz sladkorja, mlečni izdelki, sadje in zelenjava, mesni izdelki in žitarice.

Skupine živil naj poizkusijo razporediti v piramido, ki predstavlja kaj naj bi jedli pogosto (na dnu piramide) in kaj manj pogosto (na vrhu piramide). V kolikor jim ne gre naj učitelj pomaga in podkrepi njihove hipoteze.

Prehranska piramida by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

Za konec, ko učenci spoznajo različne vrste živil, lahko razred skupaj pripravi kakšno jed. Pri tem bodo lahko določena živila sprobali pripraviti sami, hkrati pa se bodo naučili kako slediti receptu. Recept naj jim bo prilagojen tako, da bodo na njem fotografije vsakega koraka, lahko pa je tudi videoposnetek.

Primer: Priprava pice.

1. Korak: Umivanje rok.

Umivanje rok by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

2. Korak: Priprava vseh živil in pripomočkov.

Sestavine za testo by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

Sestavine za nadev by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

Pripomočki za kuhanje by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

3. Korak: V skledi zmešamo vse sestavine s prve slike.

Mešanje sestavin by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

4. Korak: Sestavine premešamo z električnim mešalnikom in jih do konca pregnetemo kar z roko.

Uporaba mešalnika by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

5. Korak: Nastalo testo damo vzhajati.

Vzhajanje testa by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

6. Korak: Med vzhajanjem pripravimo vse potrebne sestavine za pico, ki so tudi zapisani na drugi sliki.

Priprava sestavin za na pico by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

7. Korak: Po vzhajanju testo ponovno pregnetemo in zvaljamo.

Valjanje testa by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

8. Korak: Pekač namažemo z oljem.

Dodajanje olja by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

9. Korak: V pekač položimo testo in nanj dodamo vse sestavine.

Nadevi by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

10. Korak: Pico damo peči v pečico, jo razrežemo ter ponudimo za jest.

Peka pice by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

11. Korak: Dober tek! Pica je nared!

Pica je nared by Nana Zupan is marked with CC0 1.0

Vrednotenje zamišljene naloge in samorefleksija:

Zamišljena naloga se mi zdi zabavna, interaktivna za otroke, slikovita, zanimiva, vendar tudi potratna kar se časa tiče. Vsekakor bi si moral učitelj vzeti vsaj tri ure. Pico sem spekla skupaj s sestrico, ki je prvošolka. Ta mi je povzročala veliko preglavic, zato bi bil tovrsten pouk še posebej zahteven, ker je otrok mnogo več.

Naučila sem se kako uporabljati to spletišče, saj sem mnogo stvari že pozabila. Prav tako sem obnovila znanje urejanja posnetkov in iskanja slik na internetu, ki jih lahko uporabim. Če bi imela več časa bi prav gotovo želela še poizkusiti spremeniti format videoposnetkov, vendar mi to nikakor ni uspelo. Izboljšala bi tudi navajanje licenc, saj sem jih kar nekaj navedla skupaj, zaradi galerije slik. V splošnem bi dodala več barv in oblik, vendar niti ne vem, ali bi to bilo primerno.

Največ časa sem posvetila licencam in urejanju posnetkov, saj sem šele kasneje ugotovila, da morajo imeti omejen čas in sem jih morala ponovno obrezati. Sicer je pa tudi sama peka vzela ogromno časa.

Menim, da mi je šlo dobro, vendar nisem zadovoljna z resolucijo fotografij/videoposnetkov ter njihovim formatom. Razumem, da je ponavadi tako, saj gredo slike skozi nekaj aplikacij preden dosežejo to stran in se s tem izgubi njihova kvaliteta. Kljub temu bi si želela nalogo opraviti bolje. V splošnem pa me skrbi ali sem nalogo sploh pravilno razumela, saj mi je zanjo šlo ogromno časa in truda.

Pridobljeno znanje bom lahko vsekakor uporabila ob objavljanju reči na šolsko spletno mesto, saj to postaja vse bolj pogosto. Prav tako pa bom lahko pozornejša na to, katere fotografije smem in katere ne smem uporabiti.

Predvsem sem uživala v obrezovanju videoposnetkov in dodajanju besedila vanje. Najslabše delo pa je gotovo iskanje slik na internetu in označevanje njihovih licenc, saj je ves čas enako delo, hkrati pa izredno nezanimivo. Nezanimivo pa ni enako uporabno.

Mislim, da je bil projekt zasnovan smiselno, saj so to reči, ki jih bomo kot bodoči učitelji potrebovali. Uporaba učnih načrtov, kreiranje spleta, navajanje virov in licenc, iskanje fotografij in urejanje le-teh je osnova, ki bi jo moral imeti vsak. Nič ne bi dodala.

Uporabljene aplikacije in povezave:

V veliko pomoč so mi bile raznorazne aplikacije, kot so:

  • Viber, s katerim sem si fotografije in videoposnetke pošiljala s telefona na računalnik in obratno,
  • Instagram, s katerim sem več fotografij dala na isto stran,
  • Galerija, s katero sem obrezovala fotografije,
  • Fotoaparat, s katerim sem slikala in snemala,
  • YouCut – Video Editor, s katerim sem obrezovala videoposnetke ter nanje dodajala besedila in
  • Inshot, s katerim sem na slike dodajala besedila.
(Skupno 2 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Orodna vrstica za dostopnost