Ločevanje odpadkov
Ločevanje odpadkov lahko zelo močno pripomore k boljšemu okolju in tako pripomore tudi k velikemu problemu, ki vlada po svetu, in to je količina odpadkov. Svetu lahko pomagamo že tako, da pri nas doma ločujemo odpadke pravilno. Ti se delijo tudi na več kategorij in sicer “papir, steklo, embalažo, biološke odpadke, kosovne odpadke, nevarne odpadke in mešane odpadke.”
Otroci se s to temo srečajo že z vstopom v prvi razred osnovne šole in se z njo ukvarjajo skozi celotno njihovo izobraževanje. Ta tema jim je predstavljena na različne didaktične načine. Menim, da je eden izmed boljših načinov takšen, da sami raziskujejo to temo, naredijo kakšen plakat ali predstavitev ali pa da se organizira kakšna čistilna akcija, kjer bi zvedeli kam kaj sodi. S pomočjo posnetih fotografij bi učencem lahko pokazala kam kateri odpadek spada, kako ločevati in jih opozorila na reciklažo odpadkov.
- Učenci znajo opisati, kako sami vplivajo na naravo.
- Učenci znajo pojasniti, kako sami dejavno prispevajo k varovanju in ohranjanju naravnega okolja ter k urejanju okolja, v katerem živijo.
- Učenci spoznavajo, da v vsakdanjem življenju nastajajo odpadki.
- Znajo opisati, kako oni sami in drugi vplivajo na naravo.
- Znajo pojasniti, kako sami dejavno prispevajo k varovanju in ohranjanju naravnega okolja ter k urejanju okolja, v katerem živijo.
- Učenci vedo, da so spremembe v okolju za živali in rastline včasih ugodne, včasih pa škodljive.
- Spoznavajo, da ob proizvodnji in v vsakdanjem življenju nastajajo odpadki.
- Znajo pojasniti, kako sami dejavno prispevajo k varovanju in ohranjanju naravnega okolja ter k urejanju okolja, v katerem živijo.
- Poznajo nekatere onesnaževalce vode, zraka in tal ter posledice onesnaževanja.
- Učenci vedo, da ob proizvodnji in vsakdanjem življenju nastajajo odpadki.
- Spoznajo, kako potrošništvo vpliva na okolje.
- Znajo opisati ustrezna ravnanja z odpadki, za varovanje in vzdrževanje okolja.
- Znajo utemeljiti, kako ljudje vplivajo na naravo.
- Znajo pojasniti pomen osnovnih oznak za nevarne snovi.
- Poznajo glavne onesnaževalce in posledice onesnaževanja vode, zraka in tal.
- Učenci znajo utemeljiti pomen ločenega zbiranja odpadkov.
- Znajo dokazati, da se odpadki lahko uporabljajo kot surovine (organski odpadki, papir, plastika, kovine).
- Poznati nevarne odpadke, ki spadajo na posebna odlagališča (baterije, zdravila, barvila idr.).
- Prepoznati in opisati onesnaževalce površinskih voda in podtalnice ter pojasniti posledice onesnaževanje.
- Ugotoviti glavne onesnaževalce prsti in pojasniti posledice onesnaževanje.
- Pojasniti, da lahko pride do onesnaženosti prsti pri poplavah.
- Prepoznati in opisati glavne povzročitelje onesnaženosti zraka in lokalne onesnaževalce zraka.
- Vrednotiti ravnanje oz. odnos ljudi do onesnaževanja zraka in ob tem razložiti, kaj pomeni odgovoren odnos do okolja.
Kam sodi kateri odpadek je zelo pomembno vprašanje, na katerega bi morali otroci znati odgovoriti že v začetku osnovne šole. S tem, ko ljudje ločujemo odpadke pripomoremo k izboljšavi našega okolja, ki pa se z leti slabša in postaja vedno bolj umazan in nevaren za naše zdravje ter preživetje. Ravno iz tega razloga je potrebno o tem začeti obveščati že zelo zgodaj, torej mogoče že v vrtcu, če ne tam pa definitivno v osnovni šoli. Tukaj se otroci v prvem in drugem razredu naučijo kako oni sami vplivajo na okolje kar pomeni, da se naučijo kako lahko že z ločevanjem odpadkov pripomorejo k naravi. V tretjem in četrtem razredu pa že podrobneje obravnavajo kako pravilno ločevati odpadke in v kateri koš spada kateri odpadek. Naučijo se, da obstaja ogromno različnih vrst košev za različne odpadke, tako kot tudi to prikazuje galerija slik.





Kam spada kateri odpadek?? by Banančka is licensed under CC BY-SA 4.0

Niso pa samo koši namenjeni odpadkom, prav tako lahko mi odvržemo razne biološke odpadke na tako imenovan kompostnik. Kompostnik je “posoda ali ograjen in pokrit prostor za pripravo komposta, navadno na domačem vrtu.”
Otroci se o prsti in onesnaževanju zraka učijo predvsem v četrtem razredu. Tukaj omenijo tudi kompostnik in kako lahko z njegovo uporabo preprečijo onesnaževanje okolja ter pripomorejo k gnojenju našega zemljišča.
Kompostnik by Banančka is licensed under CC BY-SA 4.0
Otroci se skozi celotno osnovno šolo naučijo tudi kam kateri odpadek spada. Tako se naučijo za osnovne odpadke v prvi triadi osnovne šole, torej ostali odpadki, embalaža, biološki odpadki, steklo in tako dalje. Več časa pa namenijo nevarnim odpadkom in odpadkom, ki ne sodijo v navadne koše, v četrtem razredu osnovne šole. Naučijo se, da nevarni odpadki kot so baterije in zdravila, sodijo na posebna odlagališča.



Ločevanje by Banančka is licensed under CC BY-SA 4.0
Znak za reciklažo je prikazan na spodnji sliki levo. O tem znaku se otroci začnejo učiti že v prvem razredu osnovne šole. S pomočjo reciklaže lahko iz odpadnih materialov ustvarimo nekaj novega ter s tem pripomoremo k naravi. Ko recikliramo zmanjšamo uporabo energije v proizvodnji, zmanjšujemo potrebo po izkoriščanju naravnih virov, poseka se manj gozdov in podobno.


Ločuj odpadke in recikliraj by Banančka is licensed under CC BY-SA 4.0

Ne onesnažuj! by Banančka is licensed under CC BY-SA 4.0
Refleksija dela:
- Ob delanju tega projekta sem se naučila kako sploh kreirati splet ter kako dobro in kakovostno urediti fotografije. Prav tako sem se prvič seznanila z uporabo aplikacije Beta Chooser, kjer sem se naučila kako za svojo fotografijo izbrati primerno licenco. Ravno slednja stvar se mi zdi zelo uporabna v učiteljskem poklicu, saj ogromno učiteljev uporablja v gradivih lastne fotografije in si ne želi, da bi prišlo do kraje le teh, kar pa jim omogoča ta aplikacija.
- Če bi imela več časa bi se verjetno še bolj poglobila v kakovost samih fotografij, predvsem glede njihovega urejanja. S tem sem se srečala prvič in menim, da bi dlje časa pripomoglo k temu, da bi bile fotografije bolj urejene.
- Največ časa sem posvetila samemu ustvarjanju fotografij ter njihovemu urejanju in razporejanju v galerije. Prav tako sem kar nekaj časa razmišljala o tem kakšno licenco bi sploh dodelila fotografijam oziroma katera licenca bi bila najbolj primerna. Sama sem se odločila za takšno, da lahko drugi fotografije uporabijo, me navedejo kot avtorja, jih spremenijo ter delijo pod enakimi pogoji, saj tako še vedno poskrbim, da sem navedena kot avtorica fotografij in da niso v prosti domeni.
- Svoje delo bi ocenila kar dobro, saj sem sledila navodilom in kriterijem ocenjevanja. Na začetku sem na kratko pojasnila o čem bo govorila moja projektna naloga ter navedla učne cilje o tej temi za osnovno šolo. Vse fotografije so bile urejene s pomočjo programa Photoscape X, posnete so bile tudi na takšen način kot smo se dogovorili na kliničnih vajah. Vse fotografije so tudi ustrezno poimenovane ter imajo dodano licenco. Viri so označeni v delih besedila, kjer so uporabljeni ter ob koncu projektne naloge. Naloga je označena tudi z ustreznimi kategorijami in oznakami.
- Svoje pridobljeno znanje bom na študiju lahko uporabila še pri dodatnih projektnih nalogah ali pa kakšnih seminarskih nalogah tekom študija. To znanje mi bo prišlo zelo prav tudi na poklici poti, saj bom kot učiteljica primorana pridobiti čim več fotografij za svoje učence. Pri tem mi bo zelo pomagalo pridobljeno znanje o urejanju fotografij ter določanju licence. Prav tako pa mi bo zelo pomagalo to, da lahko fotografije shranim pod manjšo velikostjo, da ne zasedajo preveč prostora.
- Najljubše mi je bilo fotografiranje za mojo izbrano temo, najmanj pa sem uživala pri urejanju fotografij, saj sem se na začetku še malo lovila s tem programom.
- Iskreno mi je celoten koncept projektne naloge bil dovolj primeren in poučen. Vsa navodila so bila jasno podana tako da sem vedela kaj moram narediti. Tako da mislim, da je celotna definicija projekta dobro zasnovana in je ne bi spreminjala.
Viri in literatura:
- https://www.surovina.si/dejavnosti/locevanje-odpadkov
- https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_spoznavanje_okolja_pop.pdf
- https://lilibi.rokus-klett.si/gradivo-za-ucitelje#tab=2
- https://lilibi.rokus-klett.si/gradivo-za-ucitelje#tab=3
- https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_naravoslovje_in_tehnika.pdf
- https://fran.si/iskanje?View=1&Query=kompostnik
- https://ekoglobal.net/kaj-je-recikliranje/
Uporabljena programska oprema: