PO DVEH NOGAH ALI DVEH KOLESIH
Promet je zelo širok pojem in vsakdo je udeležen v njem; od otroka do odraslega. Ponavadi ob tej besedi pomislimo na jutranji prometni kaos in dolge vrste avtomobilov ob začetku ter koncu počitnic. Vendar je ta pojem veliko več, namreč obsega tudi mnogo prometnih pravil, ki se jih moramo kot udeleženci držati. Na cesti tako opazimo vse, od prometnih znakov, semaforjev, signalizacije, avtomobilov do kolesarjev, pešcev in drugih udeležencev. Ko se vključimo v promet, moramo zaradi naše varnosti in varnosti drugih dobro poznati prometna pravila. Tega se učenci učijo že v prvem, drugem in tretjem razredu osnovne šole pri predmetu spoznavanje okolja. Slikovno gradivo pri takih vsebinah je zanje izrednega pomena, saj si prometne situacije tako lažje predstavljajo, prav tako si boljše zapomnijo strategije ravnanja v prometu, pouk pa je na tak način še bolj zanimiv in zabaven.
Z učenci bi temo promet poskusila obdelati na čim bolj aktiven način. Ker so kot otroci ponavadi le v vlogi pešca in kolesarja, bi si skupaj ogledali slike določenih prometnih situacij kolesarjev in pešcev. Ob tem bi skupaj poskusili najti pravila, ki se jih morajo ti udeleženci držati. Ogledali bi si tudi določene prometne znake, s katerimi se srečujejo na poti v šolo, zato da bi bila ta pot zanje čim bolj varna. Na koncu tega tematskega sklopa pa bi se z učenci odpravila na sprehod okoli šole, kjer bi jim določene prometne znake in pravila pokazala še v praksi.
Vse to znanje je povezano s prakso, zato je izredno pomembno, da ga podpremo s slikovnim gradivom. Slikovno gradivo, ki ga ob tem potrebujemo, so slike pešca in kolesarja v prometu. Boljše je, če so slike posnete v bližini šole, saj je cilj učencev spoznati varno pot v šolo, oziroma na kaj vse je potrebno biti pozoren na poti v šolo. Prav tako so za pravilno in varno vključitev v promet potrebne slike prometnih znakov, ki veljajo za kolesarje in pešce. Zopet je bolj smiselno, če so te posnete v okolici šole, saj se učenci z njimi srečujejo skoraj vsak dan. Prav tako pa naj bodo slike čim bolj barvite in zanimive, saj so otroci na takšne bolj pozorni in jih lažje obdržijo v spominu. Za bolj zanimivo učno uro, pa lahko uporabimo tudi slike, ki nakazujejo na nepravilno ravnanje pešcev in kolesarjev v prometu ter skupaj z učenci poskušamo najti napake. Tako bodo svoje znanje še bolj utrdili.
UČNI NAČRT
Učenci v prvem, drugem in tretjem razredu pri spoznavanju okolja obravnavajo:
TEMATSKI SKLOP: PROMET
UČNI CILJI
- spoznajo prometne poti v okolici šole (1. in 2. razred)
- poznajo varno pot v šolo (1. in 2. razred)
- znajo opisati kaj pomenijo prometni znaki za pešce in kolesarje (1. razred)
- poznajo pomen prometnih znakov, ki jih srečajo na poti v šolo (2. razred)
- poznajo pravila varne hoje (po pločniku, kjer ni pločnika, prečkanje ceste ipd.) (1. razred)
- znajo razložiti pomen prometnih znakov pomembnih za kolesarje (3. razred)
PROMETNI ZNAKI
Pa začnimo pri prometnih znakih. Opazimo lahko, da jih obstaja nešteto mnogo. Da ne preobremenimo učencev s prevelikim številom teh, si izberemo znake, ki jih otroci najpogosteje srečujejo oziroma jih srečajo na poti v šolo ter so zanje najpomembnejši. To so na primer znaki za pešpot in kolesarsko pot, za prehod čez cesto. Ti znaki so ključni za otrokovo varnost.





Prometni znaki by Kraljica is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
PROMETNE SITUACIJE
Ker so otroci v prometu zaradi nepoznavanja pravil lahko ogroženi, je prav, da jim najpogostejše prometne situacije prikažemo, saj bodo le tako vedeli, kako ostati varen. Te situacije predstavljajo spodnje slike. Prva prikazuje hojo po pločniku, ki je eno izmed najpomembnejših pravil. Otroke je potrebno naučiti, da hodijo le tam, kjer je to dovoljeno, saj v nasprotnem primeru lahko pride do nesreče. Boljše je, da hodijo čim bolj stran od robnika pločnika oziroma avtov. Naslednje prikazujejo ravnanje pešca pri prečkanju ceste. Če prečkamo cesto na prehodu , ki nima semaforja, se najprej s pogledom levo in desno prepričamo, da je cesta prazna, šele nato lahko prečkamo prehod. Pri prehodu s svetlobno signalizacijo pritisnemo tipko za semafor, počakamo, da posveti zelena luč, preverimo levo in desno ter varno prečkamo cesto. Naslednje slike pa so povezane s kolesarji. Slednji naj peljejo po označeni kolesarski poti ob cesti. Prav tako naj pri prehodu za pešce ob kolesu prečkajo cesto. Kolesarji morajo na cesti v primeru zavijanja to ustrezno nakazati z roko. Enako kot pešci se ob rdeči luči na semaforju ustavijo. Obstajajo tudi prometni znaki, ki veljajo za vse udeležence prometa. Eden izmed takih je znak STOP , pri katerem se morajo vsi obvezno ustaviti.









Prometne situacije by Kraljica is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
OBVEZNA OPREMA
Kot udeleženci v prometu moramo imeti obvezno opremo za preprečitev hujših poškodb. Nekatere izmed teh so obvezna čelada za kolesarje, primerna obutev za na kolo (na primer zaprti, tesni čevlji in ne natikači), obvezni odsevniki.





Obvezna oprema by Kraljica is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
NEPRAVILNO RAVNANJE V PROMETU
Da se bodo otroci čim več naučili in da jim bo omenjena tema čim bolj zanimiva, naj za konec ocenijo prometne situacije, pri katerih pešec in kolesar nepravilno ravnata in povedo razloge za to. Primeri za to bi lahko bili kolesar brez čelade, vožnja kolesarja po pločniku, nepravilno prečkanje ceste, pokvarjena luč na zadnjem kolesu.



Nepravilno ravnanje v prometu by Kraljica is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
SAMOREFLEKSIJA
Kaj sem se novega naučila v tem projektu?
Ta projekt mi je zagotovo odlično izhodišče za nadaljnjo študijsko pot. Naučila sem se urejati slike, objavljati v spletnem mestu, urejati licence in nastavljati ustrezno resolucijo slik.
Če bi imela več časa, bi dodala, spremenila, izboljšala …
Dodala bi še več slik, saj se mi zdi pomembno, da otroci spoznajo čim več raznolikih situacij, ker bi to še dodatno povečalo njihovo varnost.
Kateremu delu sem posvetila največ časa in zakaj?
Največ časa sem posvetila fotografiranju in urejanju teh, namreč morala sem biti pozorna na to, da se drugih ljudi ter registrskih tablic avtov na sliki ne vidi. Prav tako je bilo težko izbrati najpomembnejše situacije, s katerimi se otroci srečujejo. Pri urejanju slik sem želela prikazati čim bolj naravne barve, zato mi je ta natančnost vzela kar nekaj časa.
Kako ocenjujem svoje delo glede na podan kriterij ocenjevanja?
Menim, da sem dobro pojasnila, zakaj sem se odločila za to temo in izbrala prav te slike. Prav tako mislim, da so slike pravilno urejene , naravnih barv, zanimive in poučne. Licence in resolucijo sem naredila v skladu z navodili, prav tako oznake in kategorije. Sama samorefleksija pa mislim, da je zajela vse glavne vidike, ki sem jih želela izpostaviti, zato bi svoje delo dobro ocenila.
Kje in kako bom lahko pridobljeno znanje uporabila tekom študija in na svoji poklicni poti?
To znanje bom zagotovo potrebovala celoten študij in celotno poklicno pot. Urejanje slik in objave na spletnih mestih so stalnica v učiteljskem poklicu (npr. izdelovanje učnih listov, powerpointa, objava obvestil), zato je pomembno, da te izkušnje pridobimo že zelo zgodaj in jih stalno nadgrajujemo. Pri pouku bom pogosto uporabljala slikovno gradivo, saj menim, da je za otroke izredno pomembno. Pri tem mi bo prišlo prav znanje o licencah, resoluciji, kontrastu, urejanju slik…
Kaj mi je bilo pri projektu najljubše in kaj najmanj?
Pri projektu mi je bilo všeč ustvarjanje fotografij, saj sem tako veliko časa preživela zunaj v naravi, prav tako sem delala nekaj koristnega in ustvarjalnega. Najmanj mi je bilo všeč ustvarjanje licenc in pisanje besedila, saj ni bilo tako aktivno kot ustvarjanje fotografij.
Kaj bi spremenila v definiciji projekta, da bi bil boljši?
Menim, da je bila projektna naloga zelo koristna in je spodbudila našo kreativnost, kar je tudi cilj tega projekta. Teme, ki smo jih lahko izbrali, so povezane s temami, ki jih bomo poučevali, zato bo ta objava tudi v prihodnje uporabna. Znanje, ki sem ga pridobila, mi bo prišlo prav in pomagalo na nadaljnji študijski poti , zato mislim, da ta projekt ne potrebuje izboljšav.
POVEZAVE
- Urejanje slik:PhotoScape X
- Urejanje licenc: Beta licence chooser
- Arnes splet