DELI CELOTE in ULOMKI

Predmet: Matematika

Razred: 3. razred

Učni sklop: Racionalna števila – deli celote in ulomki

Učni cilji:

  • učenec zna prepoznati celoto in dele celote na modelu in sliki,
  • učenec zna deliti celoto na enake dele (na modelu in sliki),
  • učenec zna poimenovati del celote (iz konkretnih primerov) in ga zapiše v obliki ulomka (npr. četrtina, 1/4 ; polovica, 1/2).

Učenci v tretjem razredu pri matematiki spoznavajo različne nove učne snovi. Med drugim spoznavajo racionalna števila, natančneje dele celote. Da bodo učenci razumeli snov in bili pri tem čimbolj uspešni, jim moramo najprej razložiti in jih seznaniti z novo učno snovjo matematike. Tako bodo snov razumeli in kasneje samostojno znali reševati naloge.

Otrokom je najprej potrebno razložiti kaj pomeni celota. Torej kaj sploh je celota? Celota pomeni ENO celo stvar. Lahko je to cela torta, cela pica, celo jabolko, cela čokolada itd.

Izraz celota bi nato razložila in pokazala na konkretnem primeru iz vsakdanjega življenja.

Celota by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Kaj pa je del celote? Del celote nastane, ko eno celo stvar razdelimo na manjše dele. Čokolado razlomimo na koščke, torej jo razdelimo na manjše delčke. Vsi ti manjši delčki so deli celote. Torej vsak kos čokolade je en del celote, vsi skupaj pa tvorijo celoto.

Vsako celoto lahko razdelimo na poljubno število enakih delov. Ko celoto delimo na večje število enakih delov, se velikost delov manjša. Celoto lahko razdelimo na npr. polovico, tretjino, šestino, lahko pa tudi na osemnajstine.

Polovica by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Tretjina by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Osemnajstine by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Tudi po razlagi tega izraza, bi učencem izraz utemeljila še na konkretnem primeru iz življenja.

Šestine by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Dele celote v matematiki zapišemo v posebni matematični obliki, kateri pravimo ulomki. Ulomek je sestavljen iz treh delov: imenovalca, števca in ulomkove črte.

Zgradba ulomka by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

IMENOVALEC (spodnje število) nam pove, na koliko enakih delov je razdeljena celota. Torej nam imenovalec pove, na koliko delov je Lia razdelila svojo čokolado.

Imenovalec by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

ŠTEVEC (zgornje število) nam pove, koliko delov opazujemo. Torej nam števec pove koliko koščkov čokolade ima Lia.

Števec by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Števec in imenovalec sta v zapisu ulomka ločena z ULOMKO ČRTO.

Ulomkova črta by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Na koncu bi z učenci pogledali kakšen ulomek je na koncu zapisala Lia in ponovili kaj vsak del pomeni.

Ulomek by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Da bi učenci lažje razumeli poimenovanje delov celote in zapisa ulomkov, bi otrokom snov pokazala in razložila na konkretnih primerih. Podala bi primer, oni pa bi dani lik razdelili na točno določeno število delov, potem pa bi pobarvali toliko delov lika kot je potrebnih.

  • Jabolko smo razdelili na polovico. Razdeli lik na pol in pobarvaj 1/2.
  • Pico razdelimo na 8 enakih delov. Razdeli lik na 8 enakih delov in pobarvaj 1/8.
  • Čokolado smo razrezali na 4 dele. Razdeli lik na 4 enake dele in pobarvaj 1/4.
  • Torto smo razdelili na 6 delov. Razdeli lik na 6 delov in pobarvaj 1/6.

Polovica jabolka by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Osmina pice by Bratinuka is licensed under CC BY-SA 4.0

Prvi del projekte naloge, me je veliko novega naučil. Predvsem pa me je naloga postavila v vlogo učiteljice, mi dala možnost, da sama sestavin načrt, kako bi učencem v svojem razredu predstavila izbrano temo. V mojem primeru je bila tema deli celote in ulomki. Tudi, če imaš navodila, kako opraviti projektno nalogo, imaš odprte roke, da se dokažeš in pokažeš kako ti, kot bodoči učitelj, razmišljaš in vidiš kako delujejo in prejemajo novo znanje otroci. To je kar velika naloga in mislim, da mi je zelo dobro in uspešno uspelo doseči zastavljene cilje.

Iz obravnavanih tem seminarjev, kliničnih vaj in samostojnega dela, sem se zelo veliko naučila. Nekatero znanje sem samo osvežila, spet drugo pa na novo osvojila.

Največ časa mi je vzela izbira teme, saj je pomembno da izbereš tako temo, ki je izvedljiva, praktična, je v učnem načrtu itd. Ko sem izbrala temo je bilo potrebno, da zaviham rokave in začnem izdelovati projekt. Najprej sem si ponovno podrobno prebrala navodila in začela s pisanje. Za v pomoč pa sem pogledala izdelke študentov iz prejšnjih študijskih let.

Sprva sem v učnem načrtu našla svojo izbrano temo in učne cilje. Nato sem po cilji napisala opis teme. Med tem pa sem že izbirala ideje za fotografije. Tudi sami argumenti »zakaj na takšen način razložiti snov,« so mi prišli na misel kar spontano. Postavila sem se v vlogo učenca, ki posluša učitelja in želi razumeti predavano učno snov. Ko je bilo besedilo dokončano sem fotografirala čokolado kot celoto in potem še kot njene dele. Izdelala sem tudi plakat, s katerim bi učencem lažje prikazala kako je sestavljen ulomek.

Sledilo je urejanje slik. To znanje sem prejela na novo. Nikoli nisem še nobene slike urejala. Včasih sem dala črn filter čez sliko, to je pa bilo tudi to. Sem pa zelo vesela, da sem se naučila urejanja slik, saj vem, da mi bo to še kako prav prišlo kot učiteljici in tudi v zasebnem življenju. Poleg urejanja slik je bila zelo uporabna snov tudi o licencah, saj se o tem res bolj malo govori. Tudi to znanje mi bo kot bodoči učiteljici prišlo prav, saj bom tako lahko svoja avtorska dela zaščitila. Tekom študija, pa bom to znanje uporabljala za izdelavo seminarskih nalog, predstavitev in drugih nalog, ki jih bom prejela. Moram pa priznati, da je bil ta delček projekte naloge najtežji, saj je veliko stvari na katere moraš biti pozoren, ko ustvarjaš sliko in jo potem tudi urejaš.

Pri izdelavi prvega dela projektne naloge mi je bilo najbolj všeč to, da sem znanje, ki sem ga prejela na seminarjih in kliničnih vajah, lahko še sama praktično preizkusila in uporabila.

S svojo končano nalogo sem zadovoljna, mislim, da sem je solidno in uspešno opravila. Vsaj sama bi ta način podajanja snovi uporabila v svojem razredu. Je pa še vedno prostor za izboljšavo, dodatnega znanja, spretnosti in izpopolnjevanja znanja o delovanju programov, kot je Photoscape za urejanje slik, saj bodo tako moje slike izgledale še lepše in kvalitetnejše. Zelo sem vesela za to odlično izkušnjo in znanje, ki sem ga s tem pridobila.

(Skupno 37 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Orodna vrstica za dostopnost