Ločujem odpadke
Po novicah in raznih socialnih omrežjih skoraj vsak dan slišimo o groznih posledicah človekovega poseganja v naravo – vse od izumiranja živalskih vrst, onesnaženega zraka in vode, do globalnega segrevanja. Čeprav vem, da bo do velikih sprememb prišlo le ob spremembah delovanja večjih tovarn in različnih industrij, pa verjamem, da lahko zelo veliko naredimo z ozaveščanjem in majhnih navadah pri nas doma. Ena izmed teh je tudi ločevanje odpadkov. Ker je osnovna šola vzgojno-izobraževalna ustanova, se mi zdi pomembno, da učence že od začetka ozaveščamo o posledicah onesnaževanja in zakaj je ločevanje odpadkov tako pomembno ter da so tudi sami odgovorni za varovanje in vzdrževanje okolja in jih na tako vedenje tudi navajamo. Najbolj pomembno pa je, da smo jim dober zgled.
To temo bi učencem poskušala predstaviti čim bolj izkustveno. Najprej bi jim pokazala, kako odpadke ločujemo v našem razredu, nato po celotni šoli. Potem bi lahko imeli sprehod po mestu in opazovali kako tam ločujemo odpadke, npr. na raznih ekoloških otokih. Na šoli bi lahko tudi organizirali predstavitev smetarjev, njihovega poklica in dela, ki je zelo pomembno, hkrati pa v družbi zelo zaničevano. Lahko bi se tudi vključili v kakšen projekt, npr. Grini, ki je ustvarjen posebej za učenje otrok o ločevanju odpadkov na zabaven in interaktiven način, ali pa čistilno akcijo v okolišu šole. V razredu bi učencem tudi pokazala slike različnih zabojnikov za odpadke, potem pa bi lahko skupaj vadili v katere smeti spada kakšen odpadek. Pozorna bi bila tudi na odpadke, ki so lahko nevarni za okolje in spadajo v prav posebne zabojnike, npr. baterije. Pomembno se mi zdi, da jim pokažemo tudi posledice, do katerih pride, če odpadkov ne ločujemo ali jih celo odlagamo v naravo – preko videoposnetkov in slik.
V svojo projektno nalogo sem vključila slike različnih zabojnikov za odpadke in nekaj primerov odpadkov, s pomočjo katerih bi skupaj z učenci ugotavljali, v kater zabojnik spadajo.
UČNI NAČRT
PREDMET: spoznavanje okolja
TEMATSKI SKLOP: okoljska vzgoja
RAZRED: 3.
UČNI CILJI:
- Učenci znajo utemeljiti, kako ljudje vplivajo na naravo.
- Učenci vedo, da ob proizvodnji in v vsakdanjem življenju nastajajo odpadki.
- Učenci znajo opisati ustrezna ravnanja z odpadki, za varovanje in vzdrževanje okolja.


Različni smetnjaki by Žaža is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Na zgornjih slikah lahko vidimo, kašni smetnjaki so za ločevanje odpadkov na vlaku in po mestu.





Različni zabojniki by Žaža is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Zabojnik z rumenim pokrovom je zabojnik za embalažo. Vanj spadajo različne plastenke, pločevinke, embalaža prevlečena z aluminijasto folijo, plastične vrečke, manjše količine stiropora, prozorna in aluminijasta folija za živila…
Zabojnik za biološke odpadke je rjave barve. Tja odvržemo olupki sadja in zelenjave, pokvarjena živila (brez embalaže), ostanki hrane, papirnate brisačke, čajne vrečke, rože…
Zabojnik z modrim pokrovom je za papir, v katerega sodijo pisarniški papir, časopise in revije, lepeno, papirnate vrečke, kartoni, zvezki, knjige…
Steklo odvržemo v zelen zabojnik. V zabojnik za steklo NE spadajo ogledala, steklo svetil, zamaški, porcelan, keramika, žarnice, glineni izdelki in drugi, ki se nam mogoče na prvi pogled zdijo, da tja spadajo.
Zabojnik s črnim pokrovom pa je za ostale odpadke, torej sanitetni material, plenice, plastificiran papir, vrečke sesalca…

Kompostnik by Žaža is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Namesto rjavega zabojnika za biološke odpadke (ali pa poleg njega) imamo lahko tudi kompostnik. V njem se biološki odpadki razgradijo in nastane kompost, ki ga lahko uporabimo na domačem vrtu.


Napis na zabojnikih by Žaža is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Z napisom na zabojnikih (primer za papir in steklo) si lahko pomagamo ugotoviti, kateri odpadki spadajo v določen zabojnik.


Primeri odpadkov by Žaža is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
S pomočjo zgornjih slik bi z učenci ugotavljali in vadili, v katere zabojnike spadajo odpadki. Bananin olupek spada v biološke odpadke (rjav zabojnik) oziroma kompostnik, steklen kozarec pa spada v steklo (zelen zabojnik).
POVEZAVE:
REFLEKSIJA IN SAMOVREDNOTENJE
Preko tega projekta sem se naučila veliko novih stvari – kako ustvariti spletno objavo, preoblikovanje fotografij, izbira kakovostnih slik…
Če bi imela več časa bi dodala še kakšno fotografijo, a žal nisem imela nobene, ki bi se mi zdela dovolj dobra. Ali pa vsaj dodelala fotografije, ki jih imam trenutno.
Največ časa sem posvetila pisanju vsebine, saj se mi zdi, da mora ta biti kakovostna, jedrnata in smiselna glede na vsebino projekta.
Mislim, da je moje delo dobro glede na podani kriterij ocenjevanja – v besedilu sem dobro opisala temo in podala veliko primerov, kako bi temo predstavila v razredu, zapisala sem potrebne podatke iz učnega načrta, k slikam sem dodala licence, priložila sem tudi povezave.
V življenju bom pridobljeno znanje uporabljala vsak dan. Najbolj verjetno to, kako skrčiti slike, da si ne bom zapomnila celega prostora na računalniku.
Pri projektu mi je bilo najljubše fotografiranje in urejanje slik. Najmanj pa pisanje o vsebini slik.
Trenutno ne najdem nobene stvari, ki bi jo glede definicije projekta spremenila, saj se mi zdi kar dobro dodelan.