Kako vzklije kralj stročnic? – fotografski material kaljenja fižola
2. razred, spoznavanje okolja
TEMATSKI SKLOP: Živa bitja
Učni cilji:
- učenci znajo dokazati, da rastline potrebujejo za življenje zlasti zrak, vodo z rudninskimi snovmi in svetlobo,
- razumejo, da rastline gojimo za hrano (polje in vrt)
Učni načrt si lahko ogledate tukaj.
Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. (2011). Program osnovna šola, spoznavanje okolja, učni načrt. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_spoznavanje_okolja_pop.pdf
Slika je pridobljena s pixabay licenco.
“Green Beans” by JeepersMedia is licensed under CC BY 2.0 .
Oprema in pribor
Ob začetku projetkne naloge je potrebno pripraviti ustrezno opremo, in sicer:
- 5 steklenih in prozornih kozarčkov,
- semena fižola,
- specialno gnojeno zemljo,
- pesek,
- navadno zemljo,
- vodo,
- škatlico/temno omaro (katerikoli prostor, kjer ni sončne svetlobe)
- napravo, ki lahko fotografira,
- mesto, kjer se lahko nazorno slika.
Oprema za kaljenje fižola by Kolega is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Kaljenje fižola pri ustreznih pogojih
Za rast fižola potrebujemo ustrezne pogoje v okolici. Sončna svetloba, voda in ustrezna prst so ključnega pomena v življenju rastline. V prvem sklopu fotografij lahko spremljamo najbolj optimalno časovnico razvoja fižola. Vse slike, vključno z naslednjimi galerijami, so urejene po vrsti, z enodnevnim razmikom (24 h).
Kaljenje fižola v specialni prsti, z zalivanjem in na soncu by Kolega is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Kaljenje v gnojeni zemlji brez vode
Za uspešno kalitev pa potrebujemo vodo, ki je v spodnjem sklopu fižolčki niso dobili. V desetih dneh niti eden od treh ni pokukal iz zemlje.
Kaljenje fižola v specialni prsti, brez vode, na soncu by Kolega is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Kaljenje v temi
Morda si kdo predstavlja, da nobeno seme ne vzklije, če ta nima sončne svetlobe. Naslednja galerija slik pa demonstrira prav nasprotno. Kako lahkotno seme vzklije in raste naprej tudi takrat, ko ga prikrajšamo vse svetlobe. Da vzklije in raste ima namreč dovolj energije v svojih kličnih listih, dokler proizvodnjo sladkorja ne nadomestijo listi s procesom fotosinteze.
Kar je še posebej fascinantno pa je to, da je fižol iskal majhen snop svetlobe, ki je puščal na vrhu škatlice, v kateri je bil. Med iskanjem je zato zrasel zelo visoko v primerjavi z ostalimi, vendar zelenih listov ni razvil, saj mu je svetlobe vendarle primanjkovalo.
Kaljenje fižola v specialni prsti, z vodo, v temi by Kolega is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Kaljenje v pesku
Fižolčke pa tokrat postavimo v sivi, grobi pesek. Ponudimo jim vodo in sončno svetlobo. Semena lahko pričnejo kaliti tudi v pesku, dokler je tam prisotna voda.
Kaljenje fižola v pesku, z vodo, na svetlobi by Kolega is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Kaljenje v navadni zemlji
Kalitev je najpogosteje neuspešna takrat, kadar seme nima vode. V specialni prsti, kot tudi v navadni zemlji, semena fižola težko vzklijejo, če bo ta suha kot puščava. Zemlja pred hišo v sebi ni imela dovolj vode, zato se fižolčki v desetih dneh niso prebili na površje.
Kaljenje fižola v navadni prsti, brez vode, na svetlobi by Kolega is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Moramo se tudi zavedati, da vsa semena ne bodo vzklila tudi ob najboljših pogojih. Tokrat smo imeli srečo, saj so povsod vzklila kakor je bilo predvideno. V vsakem kozarčku so bila skrita 3 semena.
Slike so preurejene v brezplačnem programu PhotoScape x.
Refleksija in samovrednotenje
V tem projektu sem pridobil pomembne izkušnje na področju zlasti avtorskih pravic in upravljanja s svojo prvo spletno objavo. Kar mi bo v prihodnosti prišlo najbolj prav so spletna mesta preko katerih si bom lahko pomagal licencirati fotografije in ostala digitalna dela.
Če bi imel več časa bi se najbolj posvečal pripravi studia. Z boljšo razsvetljavo in stojalom (ki ni notno stojalo, ki se na skrivaj ponoči premika), bi lahko zajel znatno lepše slike, ki bi bile tudi bolj nazorne. Bolj bi se poglobil v samo teorijo in svojo projektno nalogo podprl z znanostjo, vendar tukaj nisem prepričan, saj mora vseeno biti razumljiva učencem drugega razreda.
Največ časa sem posvetil procesu slikanja. V desetih dneh sem vsak dan slikal 5 rastlin in pri tem pazil, da so vsaj približno na istem mestu. Potratno je bilo tudi urejanje vsake slike v svojo datoteko.
Po kriteriju sodeč sem zajel večino zahtev, vendar sem tekom dela doumel, da bi se s kriterijem moral že na začetku seznaniti. Če bi projektno nalogo gradil s kriterijem v mislih, bi bil bolj prepričan v to kaj moram storiti, oziroma kaj mi še manjka.
Na svoji poklicni poti se bom ponovno srečeval s tematiko živih bitij. Projektna naloga mi je omogočila vpogled v to, kaj me čaka v prihodnosti. Da bom uspešno podajal znanje naprej menim, da moram snov predstaviti na kar se da preprost in estetsko čist način ter šele potem snov nadgraditi. Razumevanje bistva je ključno na poti do ostalega znanja. Tekom študija pa bom bolje spremljal kriterije.
Najljubše mi je bilo v živo opazovati potek kaljenja in sproti spoznavati novosti. Nekatere hipoteze sem ovrgel, nekatere potrdil itd. Znanje, ki sem ga pridobil bom veliko bolje obvladal kot če bi ga zgolj prebral v učbeniku.
Sam projekt menim, da je izvrsten za razvoj informacijsko – komunikacijskih tehnoloških spretnosti v izobraževanju. Luč posijemo na avtorske pravice, rastrsko grafiko, urejanje spletne objave in še mnogo drugih pomembnih rubrik.
Pomen digitalne tehnologije za bodočega učitelja
Kot bodoči učitelj razrednega pouka čutim, da bo digitalna tehnologija ključna za moj uspeh. Že zdaj predstavlja velik del učenja, v prihodnosti pa bo po vsej verjetnosti še bolj nepogrešljiva. V sebi namreč nosi velik potencial za večjo angažiranost ter bolj produktivno okolje v učilnici.
Seveda se lahko pojavijo tudi zanke, v katere se ne smemo ujeti. Skozi leta smo priča mnogim raziskavam, ki trdijo, da lahko digitalna tehnologija negativno vpliva na potek pouka. Menim, da bi se vsak pedagog moral posvečati raziskovanju pozitivnih in negativnih plati digitalizacije pouka in nato ubrati pravilno obliko učnih pristopov.
Verjamem, da nam je lahko pri vsaki učni tematiki digitalizacija v oporo. E-učbeniki, informativni videoposnetki, PPT predstavitve, spletni kvizi, umetna inteligenca… Uporabnost digitalnega gradiva je lahko neskončna, tako kot je neskončna tudi želja po novem znanju naših naslednikov. V naših rokah je sedaj velik potencial, s katerim moramo ravnati modro.