Slovenski tradicionalni zajtrk
Za temo projektne naloge sem izbrala slovenski tradicionalni zajtrk, ker ta tema ponuja veliko možnosti za zanimivo in ustvarjalno delo pri pouku, učenci pa spoznajo tudi pomen čebelarstva. Preko opazovanja in raziskovanja se naučijo prepoznati pomen zdravega načina prehranjevanja, razvijajo spoštljiv odnos do narave in živali, lokalne pridelave hrane ter spoznavajo vlogo čebel in čebelarstva v njihovem domačem okolju.
Temo bi pri pouku obravnavala v okviru predmeta spoznavanje okolja, hkrati pa bi jo povezala s poukom likovne umetnosti. Učenci bi:
- spoznali sestavine slovenskega tradicionalnega zajtrka
- raziskali, kdo so čebelarji, kakšna je njihova vloga ter kako poteka življenje čebel v panju,
- si ogledali fotografije čebelarske opreme in čebelarja pri delu,
- spoznali izdelke, ki so produkt čebelarstva
- likovno ustvarjali: risali čebele, panje ali zajtrk,
- ustvarili plakate z informacijami o čebelah in pomenu njihovega ohranjanja,
Za kvalitetno izvedbo potrebujem avtorske fotografije, ki prikazujejo čebelarsko opremo, čebelarja pri delu, čebelarske izdelke ter sestavine slovenskega tradicionalnega zajtrka. Fotografije učencem omogočajo boljše razumevanje vloge čebel v naravi, lažje si predstavljajo delo čebelarja ter spodbudijo radovednost in spoštovanje do naravne dediščine.
PREDMET: spoznavanje okolja
RAZRED: 1. in 2. razred
CILJI UČNEGA NAČRTA:
- razred, tematski sklop: živa bitja
- prepoznajo, poimenujejo in primerjajo različna živa bitja in okolja,
- vedo, da je življenje živih bitij odvisno od drugih bitij in od nežive narave
2. razred, tematski sklop: človek
- vedo, da jim zdrav način prehranjevanja, telesne vaje in počitek omogočajo rast in razvoj ter da jim pomagajo ohranjati zdravje
- poznajo pomen raznovrstne prehrane in razvijajo družabnost, povezano s prehranjevanjem,
SLOVENSKI TRADICIONALNI ZAJTRK
Tradicionalen slovenski zajtrk je sestavljen iz mleka, masla, kruha, medu in jabolk ali drugega svežega ali suhega sadja brez dodanega sladkorja (v nadaljnjem besedilu: sadje). Kruh mora biti proizveden v Republiki Sloveniji, vsa druga živila pa morajo biti pridelana in predelana v Republiki Sloveniji.

Čebelarstvo je kmetijska panoga, ki ima v Sloveniji dolgo tradicijo, ukvarja se z gojitvijo čebel z namenom pridobivanja njihovih proizvodov, predvsem medu in voska. Čebele pa so koristne tudi za opraševanje. Najprimernejša in najbolj razširjena čebela je domača čebela. Čebelarji čebele gojijo v panjih, kateri so v Sloveniji poslikani z različnimi motivi, ki predstavljajo Slovenijo.



ČEBELE
Čebela je nesposobna živeti samostojno, zato živi v čebelji družini. Sestavljajo jo ena matica, 60.000 čebel in nekaj tisoč trotov. Čebelja matica je večja od drugih čebel. in je mati vseh čebel, ima nalogo, da zalega jajčeca. Iz oplojenih jajčec se razvijejo čebele delavke iz neoplojenih pa troti. Čebele potrebujejo za normalen razvoj med, cvetni prah, vodo, zrak in toploto. Da bi čebele preživele neugodna obdobja v letu si ustvarjajo tudi zalego medu in cvetnega prahu. Zato jih tudi človek vzreja. Čebele potrebujejo za življenje in razvoj veliko medu in cvetnega prahu. Čebelja družina v enem letu porabi cca 70 kg medu in 20 –30 kg cvetnega prahu. Večina te hrane se porabi poleti, ko je razvoj najmočnejši. Če je leto neugodno, mora čebelar čebelam nujno priskočiti na pomoč s sladkorjem in nadomestki cvetnega prahu. Zaradi manjše porabe hrane se pozimi število čebel zmanjša na 10.000. Čebelja družina je pozimi brez trotov, ker jih jeseni čebele vržejo iz panjev.

SATOVJE
Satje sestavljajo celice, ki jih čebele zgradijo iz čebeljega voska v svojih gnezdih, da se tam razvijejo ličinke in za zaloge medu ter cvetnega prahu. Čebelarji po navadi za nabiranje medu odstranijo celotno satje.



ČEBELARSKA OPREMA


ČEBELARSKI IZDELKI


SAMOREFLEKSIJA
Projektna naloga mi je bila zanimiva, saj sem se lahko preizkusila v različnih delih – od fotografiranja do priprave vsebine za spletno objavo. Med delom sem se naučila bolje opazovati okolico in razmišljati o tem, kako določene fotografije povežem s cilji naloge. Ugotovila sem, da ni pomembno samo, kaj pokažem, ampak tudi, kako to predstavim, da je vse skupaj bolj jasno in uporabno.
Najbolj mi je bilo všeč, da sem imela veliko svobode pri izbiri teme in načina dela. Z veseljem sem raziskovala čebelarstvo, saj predstavlja pomemben del slovenske kulturne dediščine. Bilo je zanimivo delati zunaj in povezovati novo pridobljeno znanje s tem kaj sem o čebelah in delu čebelarjev že vedela.
Delo na računalniku, kjer sem urejala fotografije, mi je bilo prav tako zelo zanimivo, saj zelo rada urejam videoposnetke in fotografije. Tudi tukaj sem se ogromno naučila, predvsem o tem, kako fotografije izboljšati in jih pripraviti za objavo.
Zdi se mi, da mi je naloga zares dala uporabno znanje, ki mi bo prišlo prav pri študiju in kasneje v poklicu. Rada bi v prihodnosti delala še več takšnih nalog, kjer lahko ustvarjam, raziskujem in povezujem teorijo s prakso.
VIRI
tradicionalni slovenski zajtrk