Pešec in kolesar v prometu
Šolski otroci postopoma postajajo samostojni udeleženci v prometu, ob tem pa se pogosto znajdejo v prometnih situacijah, kjer je potrebna hitra presoja, zbranost in poznavanje osnovnih pravil. S to nalogo želim prikazati, kako lahko z uporabo avtorskih fotografij in vizualne podpore učencem na razumljiv in realen način približamo teme, kot so varna hoja in vožnja s kolesom, pravilna uporaba čelade in opreme ter pomen razumevanja prometnih znakov.
Učni načrt:
Predmet: spoznavanje okolja, naravoslovje
Razred: 1., 2., 3. in 4. razred
Učni cilji:
- opazujejo in spoznajo prometne poti v okolici šole in poznajo varno pot v šolo, (1. razred)
- znajo opisati, kaj pomenijo prometni znaki, pomembni za pešce in kolesarje v okolici šole, (1. razred)
- poznajo pravila varne hoje (skupinske, ob odrasli osebi, po pločniku, kjer ni pločnika, prečkanje ceste ipd.), (1. razred)
- poznajo pomen prometnih znakov, ki jih srečujejo na svoji poti v šolo, in znakov, pomembnih za vedenje pešcev, (2. razred)
- razložijo pomen prometnih znakov, pomembnih za vedenje kolesarjev, (3. razred)
- razložiti, čemu so namenjeni signalna oprema vozil in pešcev ter prometni znaki, (4. razred)
- utemeljiti pomen varnostne čelade pri vožnji s kolesom ter pripenjanja varnostnega pasu v avtu, (4. razred)
- poimenovati in opisati sestavne dele in obvezno opremo kolesa in ga znajo pravilno vzdrževati, (4. razred)
Obvezna oprema na kolesu
Za varno kolesarjenje je nujno, da ima otrok/kolesar ustrezno in popolno opremo. Najpomembnejši del je kolesarska čelada, ki mora biti ustrezno nameščena in pritrjena. V primeru, da ni dovolj pripeta ob padcu glave ne ščiti dovolj. Čelada je obvezna do 18. leta starosti, priporočljiva pa je tudi kasneje. Poleg čelade je na kolesu potrebno imeti tudi delujoče sprednje in zadnje zavore, asprednje in zadnje luči in zvonec.

kolesarska čelada by cvetka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Ključnega pomena za varnost v prometu je tudi dobra vidnost, še posebej ponoči, v megli, dežju in podobnih slabših razmerah. Takrat nas vozniki težje opazijo, zato je še posebej pomembno, da poskrbimo, da smo kar najbolj možno vidni. To najlažje dosežemo z odsevniki. Ti so lahko na pedalih, na kolesih in pa na sprednjem (beli odsevnik) in zadnjem delu (rdeči odsevnik) kolesa.



odsevniki by cvetka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Pravilna hoja in vožnja s kolesom
Otroci se že v 1. razredu učijo o pravilih varne hoje. Osnovno pravilo je, da vedno hodimo po pločniku in sicer čim bolj na notranji strani, stran od ceste. Če pa pločnika ni, hodimo ob levi strani ceste, da vidimo vozila, ki prihajajo in se jim po potrebi pravočasno umaknemo.

hoja po levi strani ceste, ko ni pločnika by cvetka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
S kolesom se vozimo po označeni kolesarski stezi (najpogosteje je označena z rdečo barvo).


kolesarska steza by cvetka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Pred vsakim prečkanjem ceste moramo pogledati levo, desno in še enkrat levo, ter se prepričati, da lahko cesto varno prečkamo. Prečkamo jo na prehodu za pešče oz. na prehodu za kolesarje (kolesarski stezi). Če kolesarska steza ni označena mora kolesar sestopiti s kolesa in cesto prečkati kot pešec.


prečkanje ceste by cvetka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Prometni znaki
Ker smo kot pešci in kolesarji udeleženi v prometu, je pomembno, da poznamo prometne znake, ki so za nas takrat pomembni. To so na primer semafor za prečkanje ceste, oznaka za kolesarsko pot in konec te poti, … V 1. razredu učenci že spoznajo prometne znake v okolici šole, v 2. razredu znajo razložiti pomen prometnih znakov za pešce, v 3. pa še za kolesarje.






prometni znaki by cvetka is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Samorefleksija
V tem projektu sem se veliko naučila o pomenu ustrezne priprave slikovnega gradiva, navajanju avtorskih pravic in ustvarjanju svojih licenc. Prvič sem ustvarila svojo spletno objavo in spoznala kako se to sploh naredi in na kaj vse je potrebno biti pozoren. Če bi imela več časa bi še izboljšala fotografije, čeprav sem temu že sedaj posvetila največ časa, saj sem se trudila ujeti dobro svetlobo in sliko nato lepo urediti. Glede na kriterije menim, da sem jim sledila in upam, da sem jih tudi ustrezno uresničila. Pridobljeno znanje bom vsekakor lahko uporabljala tekom študija v projektnih nalogah in kasneje na poklicni poti pri ustvarjanju spletnih objav povezanih s poukom. Pri projektu mi je bilo všeč, da smo bili svobodni pri ustvarjanju fotografij in celotne objave, najmanj všeč pa mi je bilo tehnično obdelovanje fotografij, saj s tem še nimam veliko izkušenj. Projekta kot celote ne bi spreminjala, saj se mi je zdelo, da ponuja veliko svobode in kreativnosti.
Povezave