Varne pustolovščine na kolesu🚴- fotografski material
Razred: 3. razred
Predmet: Spoznavanje okolja
Tematski sklop: Promet
Učni načrt:
- razložijo pomen prometnih znakov, pomembnih za vedenje kolesarjev,
- poznajo različna prometna sredstva in objekte ter njihovo vlogo v prometu (kolo, motor, avto, avtobus, tovorno vozilo, vlak, letalo, ladja itd.) in okolju,
- spoznajo vzroke za potovanja,
- vedo, da promet onesnažujeje zrak, vodo in prst (če ni nujno, izberemo za pot sredstvo, ki manj onesnažuje, gremo peš, s kolesom, vlakom).
Vsebine:
- Prometni znaki za kolesarje
- Vrste prometa (sredstva, vloga)
- Vzroki za potovanja
- Vpliv prometa na okolje
Cilji:
- spodbujanje zdravega načina življenja,
- razvijanje motoričnih spretnostih,
- povečanje ozaveščenosti o varnosti v prometu,
- učenje in poznavanje prometnih pravil,
- spoznavanje okolju prijazne mobilnosti.
Uvod
Kolesarjenje oziroma kolesarstvo je dejavnost, ki vključuje vožnjo s kolesom bodisi za transportne namene ali rekreacijo. Gre za aerobno vadbo, ki prinaša številne koristi za zdravje in okolje. S kolesarjenjem namreč krepimo srce in pripomoremo k manjšemu ogljičnemu odtisu v okolju. Za ukvarjanje s to dejavnostjo, torej s kolesarjenjem, potrebujemo kolo in čelado.
Učenje pravilnega kolesarjenja in spodbujanje le tega v osnovni šoli je izrednega pomena tako za okoljsko ozaveščenost, kot tudi za otrokovo zdravje in razvoj njegove osebnosti. Otroci, ki že v otroštvu oziroma zgodnji mladosti razvijejo navado kolesarjenja, prispevajo k zmanjševanju onesnaževanja in bodo v prihodnosti manj nagnjeni, k razvoju različnih zdravstvenih težav zaradi vse bolj sedečega načina življenja. Poleg tega otroci s kolesarjenjem razvijo tudi svoje motorične sposobnosti, saj je med kolesarjenjem potrebno usklajevati več gibov.
Digitalna tehnologija z vsakim letom pridobiva vse več pozornosti in postaja vse pomembnejša tudi v izobraževalnih ustanovah. Učitelji lahko z njeno pomočjo uvedejo inovativne, bolj interaktivne metode poučevanja, ki povečujejo angažiranost in aktivno sodelovanje učencev in prilagodijo pouk njihovim individualnim potrebam. Učenci na primer veliko raje sodelujejo pri analizah videoposnetkov kot pa pri prebiranju odlomkov iz učbenika. Kot bodoči učitelji moramo biti tudi odgovorni uporabniki tehnologije in učence izobraževati o njenem pomenu in odgovorni uporabi, s čimer prispevamo k varnemu in produktivnemu digitalnemu okolju.
Fotografski material
Slika je pridobljena s Pexels licenco.
Slika pridobljena s Unsplash licenco.
- PRAVILNA OPREMA:
Pravilna oprema by Milka is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
Pred kolesarjenjem je potrebno preveriti, da je naše kolo v dobrem stanju. Da bo kolesarjenje varno, moramo imeti delujoče zavore in luči, dovolj napolnjene pnevmatike, ustrezno nastavljeno višino sedeža in krmila. Ko je kolo pripravljeno na vožnjo, je potrebno, da tudi sebe zaščitimo s čelado, ki mora biti ustrezne velikosti in pravilno nameščena. Čelada ščiti naš glavo, saj ob morebitnem padcu ublaži udarec v glavo.
Slike 1, 2, 3, 4 in 5: Pravilna oprema. Oseba vozi kolo v dobrem stanju in med kolesarjenjem nosi čelado.
- PROMETNI ZNAKI in KOLESARSKA STEZA:
Prometni znaki by Milka is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
Kot kolesarji moramo voziti po kolesarski stezi. Te so po navadi dobro označene in ločene od cone za pešče s črto ali robnikom. Kolesarska steza pa lahko poteka tudi po cesti, kar je prav tako označeno. Če kolesarska steza poteka v obe smeri na eni strani cestišča, je pomembno, da kolesarimo po pravilni strani, kar je po navadi označeno ali s prometnim znakom ali pa z talnimi oznakami.
Slika 7: Talne oznake na kolesarski stezi.
Slika 8: Prometni znak, ki nakazuje, kje poteka kolesarska steza.
Slike 6, 9 in 10: Pravilna vožnja po kolesarski stezi. Oseba vozi po pravilni strani kolesarske steze in v pravilno smer.
- PROMETNA PRAVILA in PRAVILNO NAKAZOVANJE SMERI:
Prometna pravila by Milka is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
Za varno kolesarjenje se moramo, ko vozimo po cesti, pravilno razvrstiti in pred križiščem z roko nakazati, v katero smer bomo zavili. To naredimo tako, da vstran iztegnemo desno roko in se premaknemo na desno stran voznega pasu, če zavijamo v desno in iztegnemo levo roko in se pri tem razvrstimo na levo stran voznega pasu, če zavijamo v levo. Pri tem se moramo vedno prepričati, da je zavijanje varno in dovoljeno.
Slike 11, 12 in 13: Pravilno razvrščanje in zavijanje. Oseba nakaže z roko, kam bo zavila.
- NEPRAVILNA OPREMA:
Nepravilna oprema by Milka is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
Kolesarjenje je lahko tudi nevarno, če med kolesarjenjem ne upoštevamo pravil in ne uporabljamo pravilne opreme. Kolesarjenje brez čelade je nevarno, saj lahko ob morebitnem padcu utrpimo hujšo poškodbo glave, kar pa je lahko tudi smrtno nevarno. Pomembno je tudi, da smo med kolesarjenjem pozorni in osredotočeni na promet, zato je kolesarjenje s slušalkami in gledanjem v telefon zelo nevarno. V prometu so med drugim pomembni tudi zvočni signali (na primer: rešilec na nujni vožnji), z uporabo slušalk pa lahko le te z lahkoto preslišimo in ogrozimo tako sebe kot tudi ostale udeležence v prometu. Tudi uporaba telefona na kolesu je zelo nevarna, saj takrat nismo povsem osredotočeni na promet in s tem povečamo možnost, da bo prišlo do nesreče.
Slika 14: Oseba ne nosi čelade.
Slika 15: Oseba kolesari s slušalkami in gleda v telefon.
- NEPRAVILNO RAZVRŠČANJE:
Nepravilno razvrščanje by Milka is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
Med kolesarjenjem je potrebno upoštevati pravila kolesarjenja in prometne predpise. Vožnja po pločniku oziroma coni za pešče ni dovoljena, saj s tem ogrožamo pešče, poleg tega pa zavzamemo njihov prostor za hojo in smo jim s tem v napoto. Vedno, ko obračamo ali zavijamo je treba našo namero nakazati z roko. Zavijanje brez da bi na kolesu to nakazali, je zelo nevarno in nepravilno, saj s tem ne ogrožamo samo sebe, temveč tudi vse ostale udeležence v prometu.
Sliki 17 in 18: Nepravilno zavijanje na desno. Oseba z roko ni nakazala svoje namere.
Slike 16, 19 in 20: Nepravilno razvrščanje. Oseba vozi po pločniku, namenjenemu pešcem, namesto po kolesarski stezi.
Zaključek
Ob upoštevanju pravil kolesarjenja in prometnih predpisov je kolesarjenje varna in zabavna aktivnost, ki krepi naše zdravje in skrbi za okolje. Pomebno je, da otroke začnemo čim prej spodbujati in navajati na kolesarjenje, saj jih s tem učimo pomembnosti fizične aktivnosti in prispevamo k njihovemu motoričnemu in osebnostnemu razvoju.
Koristne povezave:
Na spodnjih dveh povezavah lahko pridobite nekaj nasvetov za varno kolesarjenje in obnovite svoje znanje o prometnih pravilih, ki so pomembn za zagotavljanje varnosti kolesarjev in drugih udeležencev v prometu.
Interektivne naloge:
Safe4CyyleNasveti za varno kolesarjenje:
Nasveti za varno kolesarjenje“nine million bycicles” by nmaicas is licensed under CC BY-NC-ND 2.0 .
Samorefleksija
S tem projektom sem pridobila veliko znanja na področju oblikovanja spleta in uporabe licenc. Projekt mi je omogočil, da sem se seznanila z osnovami spletnega oblikovanja, kar vključuje tudi pravilno vstavljanje in upoštevanje licenčnih pogojev za uporabljene slike in vsebine.
Če bi imela več časa, bi se še bolj poglobila v dodeljeno temo in raziskala manj znana dejstva o kolesarjenju. Kolesarjenje je namreč široka tema s številnimi zanimivimi podrobnostmi, ki bi jih z veseljem raziskala. Prav tako bi se podrobneje seznanila z naprednimi funkcijami spletne strani, da bi izboljšala lastno uporabo spletne strani in funkcionalnost projekta.
Največ časa sem posvetila zbiranju informacij in slikovnega gradiva. Poskusila sem namreč zajeti čim bolj kakovostne in temi primerne slike, saj le te pomagajo vizualno predstaviti vsebino in naredijo spletno stran privlačnejšo za ostale. Pomembno je, da so slike že same po sebi dovolj nazorne, kar pomeni, da potrebujejo le malo pojasnil.
Svoje delo ocenjujem kot opravljeno. Opravljanju naloge sem posvetila dovolj časa, čim bolj sem poskušala slediti tudi navodilom in delo čim bolj kakovostno opraviti. Kljub temu bi si morala vzeti več časa za izboljšanje in popravljanje manjših podrobnosti v projektni nalogi. Če bi temu namenila še več časa, bi s tem izboljšala kakovost končnega izdelka. Pridobljeno znanje bom lahko uporabila pri pripravi podobnih nalog tekom študija in v prihodnosti na svoji poklicni poti.
Pri projektu mi je bilo najljubše pridobivanje slikovnega gradiva, saj sem bila lahko tukaj kreativnejša. Ta del je bil zanimiv, saj sem raziskovala različne vire in izbirala slike, ki najbolje predstavljajo temo kolesarjenja. Najmanj pa mi je bilo všeč urejanje slik v programu Photoscape X, ker sem ga uporabljala prvič in ga še ne poznam najbolje. Vendar pa je bilo tudi to izkušnja, ki mi je pomagala pri razvoju novih veščin.
V definiciji projekta ne bi spremenila ničesar, saj menim, da je dobro in natančno predstavljen z dovolj podrobnimi navodili za lažjo izvedbo. Zaradi jasnih in natančnih navodil nisem imela pri izvedbi projekta nobenih večjih težav.
Projekt mi je omogočil, da sem se seznanila z novimi orodji in tehnikami, ki jih bom lahko uporabila v prihodnosti. Naučila sem se pomembnosti pravilnega zbiranja in uporabe slikovnega gradiva ter kako to vpliva na končno predstavitev projekta. Ta izkušnja mi bo koristila pri nadaljnjem študiju in poklicnem delu, saj sem pridobila praktične veščine in znanja, ki so ključna za uspešno izvedbo projektov.
VIRI:
Kolar, M. (2011) : Program osnovna šola – SPOZNAVANJE OKOLJA, Učni načrt (citirano dne: 3. 3. 2024)
Učni načrtPexels (citirano dne: 3. 3. 2024)
PexelsPixabay (citirano dne: 3. 3. 2024)
Pixabay