Sadim fižol in opazujem njegovo rast v različnih pogojih – fotografski material

PREDMET: spoznavanje okolja

RAZRED: 2. razred

UČNI SKLOP: živa narava

UČNI CILJI:

  • učenci dokazujejo, da rastline potrebujejo za življenje zlasti zrak, vodo z mineralnimi snovmi in svetlobo
  • preizkušajo, da mlade rastline lahko zrastejo iz semen, čebulic, gomoljev, potaknjencev

Učenci v 2. razredu osnovne šole pri predmetu spoznavanje okolja odkrivajo bistvene pogoje za življenje rastlin in živali. Poskus sajenja rastlin v različnih pogojih je dober pokazatelj, kaj potrebuje rastlina zato da lahko normalno uspeva.

Slika je pridobljena s pexels licenco.

Germinating bean seed” by josebañuelos is licensed under CC BY-NC 2.0 .

IZVEDBA KALITVE FIŽOLA

Najprej se odločimo, kaj točno bi želeli opazovati pri kalitvi semen in rasti fižola. Jaz sem se odločila, da bom opazovala, kako rastlina raste v različnih pogojih: brez zemlje in vode, brez toplote in brez svetlobe.

Za izvedbo kalitve fižola sem uporabila 3 steklene kozarce za vlaganje, primerni so tudi plastični kozarčki, ki jih napolnimo z zemljo in en pokrovček, na katerega samo položimo seme fižola. Ostala semena damo v zemljo in jih redno zalivamo z zmerno količino vode, da nam ne zgnijejo. Nato kozarce postavimo na okensko polico, v hladilnik na hladno in v omaro oz. v katerikoli drug temen prostor. S tem ustvarimo različne pogoje za rast rastline in lahko opazujemo, kako bo rastlina kalila in kasneje rasla.

REZULTATI KALITVE

Semena so kalila v kozarcu, ki je bil postavljen na okenski polici in je bil vsak dan zalit, imel je svetlobo in toploto. Imel je optimalne pogoje za kalitev in rast. Že drugi dan smo lahko opazili koreničico, iz katere se kasneje razvije korenina, četrti dan je iz zemlje pogledalo steblo, po enem tednu pa je bila rastlina že dobro razvita, opaziti je mogoče prave liste, s pomočjo katerih rastlina vrši fotosintezo in si tako izdela hrano, potrebno za rast. Rastlina se je optimalno razvijala glede na pogoje, rasla je v višino, imela je debelo in trdno steblo, listi so bili veliki in odprti. 9. dan smo opazili že nov poganjek na vrhu stebla.

Kaljenje in rast fižola v optimalnih pogojih by bananca is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Prav tako je seme skalilo v kozarcu, ki je bilo v omari v temi. Tudi v tem primeru smo lahko koreničico opazili drugi dan, šesti dan pa rastlino, ki pa se od tiste z okenske police rahlo razlikuje. Steblo in listi so blede barve, kar je posledica primanjkovanja sončne svetlobe. Rastlina namreč ne more vršiti fotosinteze in s tem zelenega barvila, zato vidimo rastlino bele in rumene barve. S tisto, ki raste v optimalnih pogojih se razlikuje tudi v višini in velikosti listov. Steblo je tanjše in nižje, listi so manjši in manj odprti.

Kaljenje in rast fižola v temi by bananca is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Semena niso kalila v kozarcu, ki je bil postavljen v hladilnik, saj niso imela toplote, ki je pomembna za kalitev in v pokrovčku. To seme je bilo brez vode in brez zemlje, torej brez vseh pomembnih snovi za kalitev in rast, zaradi česar seme ni kalilo.

Fižol, postavljen v hladilnik by bananca is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

Fižol brez zemlje in vode by bananca is licensed under CC BY-NC-SA 4.0

POMEN DIGITALNE TEHNOLOGIJE ZA BODOČEGA UČITELJA RAZREDNEGA POUKA:

Kot bodoči učitelji moramo paziti, kaj objavljamo na splet, saj se moramo zavedati, da se vsaka objava shrani, s tem pa se povečuje naš digitalni odtis. V primeru neprimernih objav ima lahko to vpliv na naš profesionalni razvoj. Pazljivi moramo biti tudi na varnost digitalne identitete, saj so dandanes pogoste kraje in zlorabe le-te, zaradi nepravilnega ravnanja z osebnimi podatki kot so geslo, uporabniško ime itd. Sicer pa je poznavanje uporabe digitalne tehnologije v svetu, ko se tehnologija stalno uporablja in nadgrajuje nadvse pomembna. Danes si nihče ne predstavlja življenja brez tehnologije. Učitelji so stalno v stiku s tehnologijo, tudi tekom poučevanja. Dobro je poznati različne programe in spletne strani, ki nam lahko pomagajo pri izdelovanju poučnih vsebin za učence kot npr. video posnetkov, učnih listov, predstavitev ipd.

REFLEKSIJA IN SAMOVREDNOTENJE:

Med ustvarjanjem prve projektne naloge sem se naučila uporabljati Arnes splet in v njem narediti objavo, urejati slike v aplikaciji Photoscape X itd. Vse to mi je bilo sprva kar zahtevno, saj ničesar nisem prej uporabljala, vendar sem s pomočjo profesoričine razlage in pomoči uspela objaviti svojo prvo objavo, na katero sem danes ponosna. Skozi celoten postopek spoznaš, koliko truda je potrebno vložiti za eno objavo. Časa za izvedbo in urejanje 1. projektne naloge je bilo dovolj. Jaz sem največ časa posvetila pripravi, spremljanju in fotografiranju rastlin ter urejanju fotografij. Najprej sem si morala izbrati vrsto rastline, ki jo bom sadila, izbrati pogoje, ki jih bom spremljala med poskusom in nato vsakodnevno zalivanje, fotografiranje, opazovanje rasti ipd. Na koncu sem morala svoja opažanja povezati s teorijo, kar mi je prav prišlo tudi pri ustvarjanju 2. projektne naloge: infografike. Zagotovo bom to projektno nalogo uporabila tako tekom študija kot tudi na svoji poklicni poti. Menim, da otrokom veliko pomeni, če jim lahko pokažeš lastne primere in ne samo primerov, ki jih lahko najde kdorkoli na internetu. Pri tem projektu mi je bilo zelo všeč, ko sem se vrnila nazaj v čas, ko smo morali v osnovni šoli pri spoznavanju okolja saditi fižol ter opazovati njegovo rast. Kljub temu, da sem to že enkrat opravljala in vedela, kakšni bodo rezultati, mi je bilo tudi tokrat zabavno in zanimivo opazovati rast in raziskovati, ali bo seme kalilo ali ne. Najmanj všeč mi je bilo urejanje fotografij, saj so mi bile nekatere že same po sebi dobre, potem pa nisem vedela, kaj bi lahko izboljšala na njih, kar mi je vzelo kar nekaj časa. Nekaj težav mi je povzročalo tudi določanje licenc za fotografije, vendar sem se tega lotila kot izziv, ki sem ga uspešno opravila.

UPORABLJENE POVEZAVE V PROJEKTNI NALOGI:

VIRI IN LITERATURA:

Kolar, M., Krnel, D., Velkavrh, A. (2011). Učni načrt. Program osnovna šola. Spoznavanje okolja. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_spoznavanje_okolja_pop.pdf

(Skupno 41 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Dostopnost